Visa ett inlägg
Gammal 2003-08-06, 04:38   #7
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Tänk på att höjdmätaren måste stå på 1012 hPa eller 29.92 inHg, dvs standardtryck, då du får höjd i FL. Då man passerar transition altitude (övergångshöjden) 18000 fot byter man alltid från standardtryck till lokalt tryck eller tvärt om.

Anledningen till att det är så är att det är säkrare om alla använder samma tryck på sina höjdmätare vid längre flygningar. Den verkliga höjden stämmer ju dock inte då men å andra sidan är 18000 fot tillräckligt högt för att inte marken skall komma ivägen oavsett vilket tryck som råder lokalt. Höjdseparationen mellan flygplanen förblir dock densamma oavsett tryck eftersom alla där använder samma tryck. Det är bara vid start och landning som man behöver exakt höjd och därmed det lokala trycket.

I FS2002 fick jag flera avbrutna IFR-flygningar pga att jag inte ändrade till standardtryck så jag har lärt mig detta den hårda vägen.

/Mats
emges besöker inte forumet just nu