Visa ett inlägg
Gammal 2003-04-18, 12:06   #4
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Japp... Håller på och bygger ett rep i 3D nu och ser ut en lämplig plats på banan att knyta fast dig...

Närå, jag tar inte åt mig alls, var och en är salig i sin tro... Jag vill dock ge mitt perspektiv på det hela, varför jag egentligen tycker det är roligare att göra en fiktiv rutt...

Om man börjar i den endan att fundera över vad man behöver för att göra en verklighetsbaserad rutt, så hamnar man i den vetskapen att majoriteten av jobbet blir att samla underlag... I allafall om man har den kravnivån som jag har om man ska kunna kalla en rutt för verklighetsbaserad. Då ska växellägen, växeltyper, kurvradier, spårlängder osv vara med så liten avvikelse som möjligt. De byggnader som är signifikanta utmed banan ska vara med och du bör dessutom inhämta tillstånd från de företag som blir berörda. Så, det blir åtskilliga dokumentationssafari utmed banan för att skaffa texturunderlag och spårlägesunderlag. Från den här utgångspunkten kan man naturligtvis sedan dra ner på ambitionsnivån så man kommer till en hanterbar arbetsmängd, men ju mer man drar ner, ju längre kommer man ifrån att det är en verklighetsbaserad rutt.

Man har ett annat problem också vad gäller verklighetsbaserade stora samhällen. Det finns ju den gamla kända storleksbegränsningen med antal objekt i varje tile. (ja, eller vad begränsningen egentligen är, iinte riktigt utrett, men i praktiken omvandlat till nån slags maxgräns av objekt) Den begränsningen gör att du i praktiken om du vill ha riktig signalering och tillräckligt med statiska objekt hamnar nånstans vid ett max på 20 - 25 spår i bredd. Jag vet många bangårdar i verkligheten som har betydligt fler än så. Och, optimalt placerar man bangården så den utnyttjar fler tiles för att lägga de intensiva delarna på, men om man bygger verklighetsbaserat så kan du inte flytta bangården 1 km bara för att hamna bättre till i tilen. Då får kanske en tile bära alla objekt som hör till bangården o samhället och då är 20 spår i bredd ingen option.

Jag bestrider inte nöjet att ha en verklighetsbaserad rutt på något sätt, men för min egen del ställer jag mig tveksam om det mervärde det ger att den är verklighetsbaserad är värt det merarbete som det innebär. Dessutom finns det ett för mig viktigt mervärde i att bygga en fiktiv rutt... jag bestämmer själv vad det är för typ av transporter och fordon som ska trafikera banan. Det kan jag välja och designa utifrån att det ska vara underhållande, tillgängliga fordon, lägger spår så begränsningar i sim inte hämmar för mycket osv. Och ingen kan påstå att det inte stämmer med verkligheten, eftersom jag själv är envåldig kung i den här fiktiva världen...

Så, jag tycker att en verklighetysbaserad rutt inte är nått att satsa på då? Näe, det sa jag inte... Jag känner mig ganska säker på att det kommer att komma verkliga svenska rutter till MSTS också.. Kanske kommer jag själv att vara involverad, vi får se...

Fantasidesignade fordon? Tja, dom kan man utnyttja om man vill... Eftersom verkligheten bjuder på ganska många varianter så känns det ju inte fel att sin bana har ett eget designprogram... Man kan ju låta andra göra ommålningarna... Men, vill man göra det själv, så är ju inte det fel heller, det är ju en hobby det här och hur man utövar den är helt och hållet upp till var och en.

Avslutningsvis så vill jag ge en eloge till våra danska bröder för det arbete de har gjort, det är mycket imponerande.

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu