Fredrik:
Det beror precis på
vilka saker som du testar. En XP 2400+ och en Pentium 4 2.4 GHz med ett likadant grafikkort i skulle du kanske inte märka någon större skillnad. Ett par FPS extra i AMD maskinen, annars inget märkbart.
DDR-minnen finns ju till båda plattformarna - det är ju bra! [8D]
Men, sätt en XP 2400+ med ett Radeon 9700 Pro och en Pentium 4 2.4 GHz med ett GeForce 4 Ti4600 så kommer du märka skillnad eftersom ATi kortet är mycket snabbare.
Radeon 9700 Pro och GeForce 4 Ti 4600 är faktiskt de kort som verkligen finns tillgängliga. 9800 Pro samt Geforce FX - visst men de finns ännu inte att få tag i.
Tycker också att AMD har kommit längre fram på
moderkortsfronten i och med nForce 2 kärnan. Liten fördel för AMD där.
AMD utvecklar mera värme, men jag kan säga dig att många av kylarna som finns används till både Pentium 4 och AMD. Oavsett värmen är det samma ljudnivå (om det inte är temperaturstyrd).
Min AMD Athlon XP 2000+ med min Artic Cooling Copper Silent Pro TC fläkt ligger på 33 grader och låter 10-31 Db och är temperaturstyrd.
Den hörs knappt, i alla fall.
Visst, Prymikom att det följer med en fläkt till Pentium 4 processorerna (för det mesta) men det gör det med AMD också om du inte visste det. Välj bara
Boxed när du köper din processor.
Ingen av dessa kylare är någonting att hänga i julgranen dock.
Intel är störst totalt. Tack vara att dom har nästan hela andlen på OEM-marknaden (Tack HP/Compaq som säljer AMD också) men kollar man på "proffsen" och hemmabyggarna så verkar 6-7 av 10 stycken köpa AMD.
(I Sverige och SweClockers)...
Ollis, du kanske kan få skräddarsy din nya dator på någon lokal datorbutik? Fråga farsan! Då kan du ju få ungefär samma saker som om du skulle handlat över internet.
Men, det kommer troligen bli någon tusenlapp extra då!
Och, AMD's PR-rating alltså, 1700+ - 2000+ - 2400+ - 2800+ med mera talar om att denna processonr presterar lika bra som en T-Bird med samma klockfrkvens som namnet (2.4 GHz för XP 2400+)
Visst Prymikom, du kan ju ha din Pentium 4 3.06 GHz men en 3 GHz AMD Athlon XP (Speciellt nya Barton kärnan, visst Mazz?) skulle bokstavligt talat smiska din processor.
Lite synd att AMD inte kör med högre frekvenser för då hade deras övertag varit stort!
Men -
valet är helt och håller Erat! [

]
Lycka till, Ollis!
Med vänlig hälsning Pson
X 2000 - Kungen av sveriges järnvägar.