Ämne: HB Vägskydd
Visa ett inlägg
Gammal Idag, 20:38   #26
blomsson
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard Version 2 av vägskyddet på gång!

Sedan några veckor tillbaka har jag hållit på och fixat och trixat med HB Vägskyddssystem. Efter Ottos stora problem med icke fungerande vägskydd som beskrivs i diskussionstråden för vägskyddet så skrev jag upp flera punkter som kunde läggas till vägskyddssystemet. Under arbetet med HB Signalsystem så finns funktioner som kunde passa att läggas till vägskyddet och dess objekt. Tyvärr så kan jag inte fixa Ottos problem eftersom jag inte har någon sparad bana med det problemet.

Förkortningar som används i texten nedan:
Vsk = Vägskyddsanläggning
Vs = Vägkorsningssignal (V-signal)
Vf = Vägkorsningsförsignal (V-försignal)
Vso = Osynlig Vägkorsnings(för)signal
TL = Spårlogik (Tracklogic)
TCD = Spårledning (Track Circuit Detector) - min om inget annat anges
RK = Rälskontakt

Arbetet med signalsystemet har även påverkat och tvingat fram en del nya funktioner och uppdateringar av vägskyddssystemet, dessutom har en del oväntade fel/beteenden hittats.
Här nedanför kommer jag att försöka redovisa allt som jag har hittat och förhoppningsvis åtgärdat, tyvärr blir det inte så mycket bilder eftersom det mesta ligger i kodningen.

Hittade fel och felaktiga beteenden:
Vi börjar väl med lite problemlösning!

Spårlogik går att använda som spårledning
En TL ska inte kunna användas till något annat än sig själv som vägspårledning, om en vägspårledning behöver delas upp i flera fysiska spårledningar ska TCD (min/inbyggd) användas. När systemet hittade en TL som spårledning länkades den till TL och Vsk men kunde inte användas, det gjorde ingen skada men blev fel och otydligt. Det är nu åtgärdat!

Radering av spårlogik raderar inte länkar till spårledningen direkt
Detta skapar otydlighet och är irriterande när propertyrutan måste öppnas för att se en förändring. Detta är nu åtgärdat!
Åtgärden gäller också om man raderar vägkuren, ändringarna är gjorda hos i stort sett samtliga objekt som har länkningar mot Vsk och/eller TL.

Objekt som har blivit utbytta med "Bulk replace..." hittas inte av sökfunktionen
Detta gör att objekt som ska finnas hos Vsk inte gör det och därmed inte kan länkas! Det hjälper inte att starta om banan eller Trainz för att sökfunktionen ska hitta de utbytta objekten, det enda som hjälper är att öppna och stänga propertyrutan. Vet inte om problemet har något med att det är egenskapade objekt med egen kod, men känns i alla fall som en stor bugg!
Här kommer två bilder, före och efter "Bulk..." kommandot.

Här kan man se att det saknas två objekt i förhållande till den övre bilden!
Jag har inte felrapporterat detta, mest eftersom jag ju arbetar i T:ANE och jag har inte testat i TRS22PE ännu!
Tänker skriva om det i manualen och kan ju vara värt att ha i åtanke om saker inte funkar som det är tänkt.

Förändringar hos specifika objektstyper:
Här kommer lite information om ytterligare förbättringar hos objekten och vilka objekt som har fått vilka förändringar.

Alla objekt som har en direkt koppling till Vsk har fått en versionsnivå högre, dvs version 2 är den lägsta, oberoende om det har blivit någon reell förändring hos objektet. Vägbitarna har inte fått någon ny version även fast de har uppdaterats, det beror på att koden ligger i vägkurens fil, coronor och dylikt har inte uppdaterats.

Länkningen uppdateras direkt när vägkuren raderas
Objektet kan gå tillbaka till grundinställningarna, det är inte säkert att det syns någon skillnad på objektet ifall länkningen saknas.

Gäller för:
  • TL
  • Fällbom (inkl plattformsbom)
  • Plattformssignal
  • Kryssmärke + vägljussignal
  • Truckövergångssignal
  • Ägovägssignal
Länkningen uppdateras direkt när vägkuren och/eller spårlogiken raderas
Objektet kan gå tillbaka till grundinställningarna, det är inte säkert att det syns någon skillnad på objektet ifall länkningen saknas. Signaler släcks normalt.

Objekten kräver både länkat vägskydd och länkad spårlogik
Utan båda länkningarna fungerar inte objekten och kommer att visa en status som indikerar detta ifall det är möjligt, t.ex. släckt signal.

Kopieringsfunktion
Det går nu att kopiera samma typ av objekt vid utplacering av ett nytt objekt upp till 50 meter innan orginalobjektet. Denna funktion är införd i Signalsystemet och är mest tänkt att användas när Tracksideobjekt uppdateras till nyare standard och där det finns mycket inställningar som användaren kan göra och som inte följer med vid ett "Bulk..." kommando. Går ju också att använda där objekt har blivit korrupta (kanske!) eller för att slippa skriva in samma värden på flera objekt som ligger nära varandra. Det som går att kopiera är inställningar av användaren och eventuella texturer. Hos TCD kopieras även villkorslistorna, vilket ju kan användas om man har flera TCD:er med liknande villkor.
Länkningarna visas också i propertyrutan:

Gäller för:
  • TCD
  • Vs
  • Vf
  • Vso (Ej kopiering)
  • Vägbit (Ej kopiering)
Uppdatera knapp hos vägkuren
Denna knappen har jag haft länge i signalsystemet som ett snabbt sätt att testa systemet, funderade länge på om den skulle vara kvar i signalsystemet och i så fall hitta in hos vägskyddet, det blev det senare!
Knappen utför en sökning och ställer in Vsk därefter. Eftersom vägkuren sköter om hela processen så finns den endast där.

Funktioner mot HB Signalsystem

Spårlogiken(TL):
Infört kontroll på utlösning av rörelseväg (MUA) som ligger över spårlogiken så att vägskyddet kopplar av rätt spår vid utlösning av rörelseväg.

Spårledning(TCD):
Infört KVSI-funktion hos mina spårledningar som har inskrivna villkor. Funktionen innebär att en signal inte går till kör förrän Vsk är i kontroll, fungerar även mot andra signalsystem.

Förbättringar hos Vs, Vf och Vso

Vs och Vf:
Signalen ändras direkt när information ändras och piltavlans texturer ändras direkt, man behöver inte stänga propertyrutan för att ändringarna ska ske.

Vso och Vf:
Signalen syns senare för AI-tåg, eftersom de ser 1000 meter eller så framför sig så kan de reagera på signaler som inte har slagit om ännu även fast man följer föreskrifterna.
Signalerna fungerar mot flera spårlogiker ifall de ska påverka tågtrafiken och är rätt inställda.

Även balisgruppen kommer att få länkar till spårlogiken men uppdateras inte nu utan i samband med version 1 av signalsystemet, har ingen betydelse eftersom det bara är passiva objekt.

Håller på och uppdaterar manualen och tanken är att släppa version 2 av vägskyddssystemet snart men funderar på att göra om hemsidan så risken finns att det drar ut på tiden. Dessutom så är jag inte helt säker på att samtliga funktioner mot signalsystemet är fullständigt testat ännu, men risken finns ju ändå att det dyker upp nya idéer under arbetet med signalsystemet så kanske inte spelar så stor roll!

mvh
Håkan
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat