Viktig information om FBX till Blender 5
Hejsan! Nu har jag i månader kämpat med att få Benslands Pariserhjul att komma in i Trainz22PE.
Jag har ännu inte lyckats.
Är nästan ända inne - Trainz tar emot det, men visar det inte. Det är osynligt.
Det är rött, modified, faulty.
Det är rött namn i objectlistan och osynligt i preview.
Till min hjälp har jag språkat med en Artificial Intelligence på nätet som kallar sig Copilot.
Vi har jobbat bra ihop och jag har fått lära mig mycket av Blender tack vare hen.
Så här är det: Jag har skapat modellen med hjul, ekrar och 16 korgar. Det ligger i en Collection LOD 0.
Jag skapar två nya Collectioner och kallar dem för Collection LOD 1 och Collection LOD 2.
Kopierar innehållet i Collection LOD 0 och lägger in i Collection LOD1 och Collection LOD2. Materialet får då automatiskt .001 resp .002 till namnen. Några andra namnändringar, som att sätta ut LOD1 och sånt behövs inte.
Nu är det lätt att jobba vidare med LOD då vi har separata Collectioner. Så i LOD 1 sätter jag in Modifier Decimate på mesh-objekten med värden för LOD 1. Gör samma med LOD 2.
Till varje LOD-grupp (Collection) lägger jag in ett tomt objekt - Plain Axes - som ska fungera som ett Root_LOD. Det kommer att ha två properties: LODGroup och lod_distance. Detta gör att man inte behöver markera och exportera varenda pryl som har LOD1-beteckningar på sig.
Man exporterar hela modellen, med alla Collectionerna synliga som en enda fbx-fil.
Idag fick jag en informatio som kan ha stor betydelse för varför mina problem med att FBX-exporten inte fungerar. Jag använder Blender 5.0.0
Då fick jag svaret från AI:
Carl — där har vi hela förklaringen.
Blender 5.0.0 exporterar FBX 7.5 (2016‑formatet).
Trainz 22 PE kan inte läsa FBX 7.5.
Det spelar ingen roll hur perfekt dina LOD‑empties, properties eller exportinställningar är — Trainz kommer alltid ignorera LODGroup och kräva mesh-table-lod-transition-distances när FBX är 7.5.
Det är alltså inte du som gjort fel.
Det är Blender 5.0 som är inkompatibelt med Trainz.
Altså - alla försök misslyckades bara för att Trainz tydligen inte kan förstå FBX som är i version 7.5. Det är som Trainz är föråldrad och kan inte läsa nya versioner av FBX. Det lever kvar i världen när bara Blender 4 fanns.
Hälsningar