Visa ett inlägg
Gammal 2025-12-03, 09:36   #189
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 351
Standard Uppdaterade STL SJ Tb diesel för TANE eller senare versioner.

SJ Tb 286 i Gävle 1989(www.jarnvag.net):


Nytt:




OBS! Ej en Tb hytt
Kanske finns nån som vill göra en

Det uppdaterade paketet innehåller funktioner såsom:
Motor Start/Stopp-kontroll – Starta eller stäng av motorn sömlöst, med realistiska effekter — ingen förare, inget ljud, ingen rök när motorn är avstängd.
Start på 3 sätt:
Panto-symbol
Tangentkommando "alt a"
Knapp i hytten

Stopp på 3 sätt:
Panto-symbol
Tangentkommando "alt b"
Knapp i hytten

Bränslehanteringssystem – Övervaka och kontrollera bränslenivåer för en verklighetstrogen drift.
Motorn stannar när bränslet tar slut. Läs mer i bifogad ReadMe-fil.
Bränsleförbrukning i hyttläge, uppdateras var 5:e sekund. Se röd markering i bilden nedan:


Bogserläge – Växla till bogserläge för extra flexibilitet.

Lokvändning på linjen

Autentiska broms- och kompressorljud – Upplev detaljerade mekaniska ljud för ökad realism.

32 steg för exakt gasreglering – Njut av precisa hastighetsjusteringar med ett finjusterat stegsystem.

Nödstopp-procedur – Alternativ metod.

Nytt motorljud.

Läs mer om hur du aktiverar ovanstående funktioner i bifogad ReadMe-fil.



Ladda ned ReadMe filen för alla kommandon, egenskaper och historia (Flesta delar AI skapade):
https://www.mediafire.com/file/3ltpt...SJ_Tb.pdf/file

Affisch i 60-tals stil:


Ladda ned lok och hytt:
https://www.mediafire.com/file/ccpvn...11_24.cdp/file





Här följer en intressant sammanfattning om historien kring SJ Tb-diesel:

Allmän information om SJ Tb
Typ: Dieselelektriskt lok, byggt för både godstrafik och snöröjning.
Tillverkare: Nohab (1969–1970).
Antal byggda: Endast 10 lok, vilket gör serien relativt liten och unik.

Tekniska specifikationer
Motor: GM EMD 12-645E dieselmotor, en kraftfull amerikansk konstruktion som använts brett i lok världen över.
Traktionsmotorer: EMD D77, kopplade till generatorn för att driva axlarna.
Effekt: 1215 kW (ca 1650 hk).
Längd: 17 meter.
Hjularrangemang: B-1B (fyra drivande axlar + en löpaxel).
Tjänstevikt: 86 ton.
Maxhastighet: 105 km/h.

Särskilda egenskaper
Vändbar på centralt placerad lyftplatta: Gjorde det möjligt att vända loket, användbart för snöröjning och dubbelriktad drift.
Flerlokskörning: Kunde köras tillsammans med andra lok från en enda hytt.
Snöröjningskapacitet: Utrustat för att klara hårda vinterförhållanden och hålla spåren öppna.

Historisk roll
Tb-loken var en del av SJ:s moderniseringsprogram under slutet av 1960-talet.
De användes främst i norra Sverige, där snöröjning var avgörande, men tjänstgjorde även i godstrafik på andra håll.
Flera enheter byggdes senare om och omklassificerades för Banverket och Infra, vilket förlängde deras livslängd.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat