SJ Tb 286 i Gävle 1989(
www.jarnvag.net):
Nytt:

OBS! Ej en Tb hytt
Kanske finns nån som vill göra en
Det uppdaterade paketet innehåller funktioner såsom:
Motor Start/Stopp-kontroll – Starta eller stäng av motorn sömlöst, med realistiska effekter — ingen förare, inget ljud, ingen rök när motorn är avstängd.
Start på 3 sätt:
Panto-symbol
Tangentkommando "alt a"
Knapp i hytten
Stopp på 3 sätt:
Panto-symbol
Tangentkommando "alt b"
Knapp i hytten
Bränslehanteringssystem – Övervaka och kontrollera bränslenivåer för en verklighetstrogen drift.
Motorn stannar när bränslet tar slut. Läs mer i bifogad ReadMe-fil.
Bränsleförbrukning i hyttläge, uppdateras var 5:e sekund. Se röd markering i bilden nedan:
Bogserläge – Växla till bogserläge för extra flexibilitet.
Lokvändning på linjen
Autentiska broms- och kompressorljud – Upplev detaljerade mekaniska ljud för ökad realism.
32 steg för exakt gasreglering – Njut av precisa hastighetsjusteringar med ett finjusterat stegsystem.
Nödstopp-procedur – Alternativ metod.
Nytt motorljud.
Läs mer om hur du aktiverar ovanstående funktioner i bifogad ReadMe-fil.
Ladda ned ReadMe filen för alla kommandon, egenskaper och historia (Flesta delar AI skapade):
https://www.mediafire.com/file/3ltpt...SJ_Tb.pdf/file
Affisch i 60-tals stil:
Ladda ned lok och hytt:
https://www.mediafire.com/file/ccpvn...11_24.cdp/file
Här följer en intressant sammanfattning om historien kring SJ Tb-diesel:
Allmän information om SJ Tb
Typ: Dieselelektriskt lok, byggt för både godstrafik och snöröjning.
Tillverkare: Nohab (1969–1970).
Antal byggda: Endast 10 lok, vilket gör serien relativt liten och unik.
Tekniska specifikationer
Motor: GM EMD 12-645E dieselmotor, en kraftfull amerikansk konstruktion som använts brett i lok världen över.
Traktionsmotorer: EMD D77, kopplade till generatorn för att driva axlarna.
Effekt: 1215 kW (ca 1650 hk).
Längd: 17 meter.
Hjularrangemang: B-1B (fyra drivande axlar + en löpaxel).
Tjänstevikt: 86 ton.
Maxhastighet: 105 km/h.
Särskilda egenskaper
Vändbar på centralt placerad lyftplatta: Gjorde det möjligt att vända loket, användbart för snöröjning och dubbelriktad drift.
Flerlokskörning: Kunde köras tillsammans med andra lok från en enda hytt.
Snöröjningskapacitet: Utrustat för att klara hårda vinterförhållanden och hålla spåren öppna.
Historisk roll
Tb-loken var en del av SJ:s moderniseringsprogram under slutet av 1960-talet.
De användes främst i norra Sverige, där snöröjning var avgörande, men tjänstgjorde även i godstrafik på andra håll.
Flera enheter byggdes senare om och omklassificerades för Banverket och Infra, vilket förlängde deras livslängd.