Visa ett inlägg
Gammal Igår, 17:30   #34
blomsson
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard

Hej Otto!
Väldigt tråkigt och irriterande att det märkliga problemet skulle uppstå.
Det blir lätt många spårledningar om det är många vägskydd nära varandra eller om de ligger i anslutning till stationer.
Det finns ju möjligheten till "Bulk asset update/replace" när man vill ersätta/uppdatera många objekt samtidigt. Fördelen är förstås att det går snabbt och att namnet behålls, nackdelen är att om objekten har inskrivna värden så försvinner dessa. Hos spårlogiken är det endast signaturlistorna som skrivs in, om de inte används eller om man kommer ihåg de så är det inga större problem. Hos HB X TCD kan man välja ifall det ska aktivera vägskydd och de kan ju också innehålla villkorslistor som inte kopieras och dessutom så syns de inte vid ett olänkat vägskydd, även fast de finns sparade om HB X TCD blir olänkat, vilket innebär att det är svårt att veta vilka som innehåller villkor.

Jag är lite renons på fortsatta felsökningsidéer på distans. Det finns ett par tester som jag nämnde i det förra inlägget och även något som är väldigt otroligt om det skulle funka!
  • Använd "open for edit" på Spårlogiken, HB X TCD, (kanske även på Vägkuren) och "submitta" sedan. (Varför detta skulle fungera vet jag inte, men är enkelt och gör ingen skada!)
  • Klona banan och se om det gör någon skillnad, är ju också enkelt att bara spara rutten med ett nytt namn.
  • Använda rebulld database från menyn eller extended database repair (tror jag det heter, men kommer inte ihåg hur man gör det, tror det var ett kommando från Run Trainzutil... ifrån menyn). Den här är jag mest nyfiken på, tar dock tid, speciellt extended.

Ej en lösning men kanske en hjälp
Du kan testa de ovanstående förslagen och om de löser problemet desto bättre.
I signalsystemet så har jag infört, och skrivit om ett sätt att kopiera ett påföljande objekt från ett nyligen utplacerat liknade objekt. En tanke är att införa samma funktion hos vägskyddets trackside-objekt, där HB X TCD är det viktiga objektet.
Funktionen, om den funkar mot ickelänkade objekt, skulle underlätta att kopiera spårledningar med inskrivna villkorslistor så att man inte behöver skriva in allt igen och dessutom så skulle det framgå vilka som har sparade listor även om de är olänkade.

Tanken var att släppa uppdateringar av de berörda vägskyddsobjekten när version 1 av signalsystemet släpps, men finns det ett önskemål så tror jag att jag kan släppa en nyare version av berörda objekt redan inom någon vecka!

mvh
Håkan
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat