Visa ett inlägg
Gammal 2025-05-21, 14:56   #22
blomsson
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard

Efter fyra veckors väntan, så att ni ska ha fått en tillräckligt stor chans att läsa, begrunda och skriva era åsikter så är det nu dags att göra en sammanställning och meddela något slags beslut om vad som kommer att hända med de olika alternativen som listades i mitt föregående inlägg!

Eftersom jag tycker om siffror och statistik så tog jag mig friheten att skriva upp lite besöksdata från några aktuella trådar i denna forumdel.
Jag vet ju inte hur besök registreras i trådarna, men tänkte ändå delge er lite siffror. Inom parentes visas det totala antalet besökare.
Under dessa fyra veckor så är utfallet i följande trådar detta:
  • HB Signalsystem - Vad tycker ni? - 16383 inkl. två inlägg (70285)
  • STL och TRS2019 - frågetråd - 5861 (52590)
  • Ett försök till ett nytt modernt svenskt signalsystem! - 10975 (136027)
  • STL's ljussignaler från TS2012 till TS2019 - 4792 (90486)
  • HB Vägskydd - 11301 (86879)
Det verkar ju finnas något form av intresse för mitt signalsystem och mitt vägskyddssystem, och det är ju trevligt förstås. Dock så blir ju ändå den kvarvarande funderingen, över 16000 besök men endast två åsikter.
Det är ju givetvis inte så många unika besök och alla som läser inlägg har ju inte ett direkt intresse utan kanske bara är nyfikna. Jag själv läser "allt" som skrivs här även fast jag endast har Trainz.
Man kunde ju ha hoppats på en promille i alla fall! Men det var å andra sidan inte så många åsikter senast heller endast, sex stycken och då var ju ändå den generella inläggsaktiviteten större.

Hur göra nu då?
Jag vet inte om antalet åsikter gör det enklare eller svårare men jag kommer att sikta på alternativ 1 och göra klart det som jag håller på med och sedan får vi se vad klockan är! Bedömer jag att klockan inte är så mycket så kommer jag att lägga in så mycket jag kan från alternativ 3. ATC:n kommer med största sannolikhet inte att finnas med i en första version och är ju också lätt att göra som ett eget projekt. Jag gissar att ATC:n tar minst ett halvår att göra och då vet jag ju inte hur nära verkligheten man kan komma!
Det kan också på något vis kännas skönt att skicka ut projektet till allmänheten, men jag vill inte att det ska uppfattas som en betaversion.

Sedan senaste inlägget har jag mest skrivit på manualen till signalsystemet, vilket har gått förvånansvärt bra. Jag använder också manualen som en referens när jag kontrollerar att saker och ting fungerar som det ska och som det står i manualen. Det ska bli intressant att se hur långt jag har kommit när midsommar har passerats!
Ett problem är ju att det inte finns någon idébrist i alla fall, det är lätt att det kommer massa nya idéer när skapandeprocessen/felsökning är igång!

Jag kan ge en liten "anekdot". Både vägskyddet och växelpaketet hade jag en intern målbild om att det skulle släppas i månadsskiftet juni/juli, bägge släpptes i mitten av augusti så cirka sex veckor senare... Tidsoptimist är den enda optimist jag är och det är inte bra det heller...

Så för att sammanfatta kan man väl säga, siktar mot alternativ 1 i första hand och så mycket som hinns med av alternativ 3 utan ATC i andra hand.

Jaja, framtiden får utvisa hur det blir och när!

mvh
Håkan
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat