Visa ett inlägg
Gammal 2021-02-05, 03:10   #6
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

De tyska signalerna, skapade av signaturen bpanther finns i en stor mängd att hämta på DLS.
Upptäckte nu att de också går att ställa in på olika sätt. Alltså att de ska följa regler och sådant.
Det där är jag inte särskilt kunnig i, och framför allt är min tyska väldigt rostig.
Duktig i skolan, usel på äldre dar. Förstår ingenting. Har i alla fall gjort ett försök.

Vad jag vill - är att signalen (Bol 1B) som på bilden visar grönt till nästa växel (Bol Vx1), ska visa stopp. Därför att linjen är upptagen. Ankommande tåg är på väg till Bol Vx4 (från den högra spåret nedtill).

Även om jag på bilden har ställt in utfartsväxeln (Bol Vx1) till vänster (och rälsbussen har grönt). så vill jag att den ska ha rött. Eftersom ankommande tåg är på linjen. Går det att ställa in det så?

Som det är nu kör loket till växeln, där nästa signal visar stopp (till Bol Vx4) och då blir det antingen en krock med ankommande eller så står de och stirrar varandra i ögonen.

Kan någon tyska så pass bra att hen kan förklara om det går att reglera signalen eller finns det en annan semafor som går att ställa in.

/ / / / / / /

EDIT: Posten kan lämnas oläst eller se här för en lösning:
Jag tog bort utfarts/mellansignalen, den mellan växlarna 1 och 4.
Då har rälsbussen ingen signal till Vx4, men får grönt om spåret är fritt ut till efter växeln.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Grönt ut.jpg (139.1 KB, 91 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2021-02-05 klockan 03:35.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat