Visa ett inlägg
Gammal 2020-09-22, 15:38   #25
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard Ny version 2020-09-22

Ny version tillgänglig!

OBS! Om du inte har banan installerad sedan tidigare, se först till att du har de assets som krävs. Se denna tråd!

Jönköpingsbanan 2020-09-22
  • Banan är utbyggd på flera ställen och omfattar nu följande sträckor:

    Jönköpingsbanan
    - Mullsjö-Habo-Bankeryd-Jönköping-Huskvarna-Tenhult-Forserum-Krökesbo-Äng (landskapet inte helt färdigt Mullsjö-Habo och Krökesbo-Äng)

    Vaggerydsbanan
    - Jönköping-Jönköpings godsbangård (Jögb)
    - Månsarp-Vaggeryd (endast spår lagt mellan Jögb och Månsarp)

    Stockholmsområdet
    - Stockholms Södra-Ulriksdal via antingen Citybanan eller Stockholm C (landskap/omgivning ofärdigt norr om Tomteboda)
    - Tomteboda rbg och Hagalund är spårlagda men saknar omgivning/detaljer
    - Getingmidjan är enligt gamla utförandet innan sommarens brobyte vilket bl.a. innebär att det sitter huvuddvärgsignaler istället för som nu huvudljussignaler vid utfarten söderut från Cst.

  • Nya spår som tidigare har diskuterats i forumet. Nytt är att jag har gjort en egen track rule med nya namn på spårfilerna så det ska inte påverka spår i andra rutter som ni har installerade. Men ta gärna backup på Asset-mapparna KMW, newS och SAD ifall något skulle gå fel.

  • Nya signalvarienter:

    Tvåskenssignalering
    Finns på Citybanan.

    Signalvarianter för korta signalsträckor
    Dessa finns på många ställen främst i Stockholmsområdet. Grunden är att minsta avståndet för en signal att visa "vänta stopp" är 800 m. Vid kortare signalsträckor visar den närmaste huvudsignalen före en stoppsignal antingen "kör 40, varsamhet" (2 gröna), när sträckan till stoppsignalen är minst 450 m, eller "kör 40, kort väg" (3 gröna), när sträckan till stoppsignalen är kortare än 450 m.

    Varianter av huvuddvärgsignaler
    Nya varianter av dvärgsignaler som kan visa olika signalbilder framförallt vid infart till bangårdar.

    De nya signalerna påverkar inte redan installerade signaler utom på en punkt: Jag har ändrat blinkintervallet för försignalering från 40/minut till 80/minut som är realistiskt. (Ta backup på mapparna KMW och newS för att lätt kunna gå tillbaka till de gamla filerna för säkerhets skull.)

  • Nya skyltar för bl.a. signaler och stationer gjorda av germundal och marmar. (Jag skickar med dem så slipper ni ladda ner dem separat.)

  • Jag skickar även med de tunnel-assets jag har använt för Citybanan så ni slipper leta.

  • Nya scenarion, bl.a. på sträckan Månsarp-Vaggeryd (några kräver Granders Y2) och kring Stockholm (kräver Öresundståg från GBE).

Ladda ner träd och gräs här: https://www.vulcanproductions.co.uk/rb.html

Kända problem:
- För mig går rutten inte att ladda i 64 bit.
- Runt Stockholm C går det väldigt trögt (låga fps) även på en snabb dator. Kom gärna med feedback kring detta. Kanske går det att förbättra genom att byta till spår utan 3D-slipers i området.
- Spåren som jag har använt i tunnlarna på Citybanan har snö på sig på vintern. Det ser lite dumt ut.
- Många växlings- och medgivandedvärgsignaler slår inte om korrekt när signalsträckan är fri, så i scenarion där man följer andra tåg kan man felaktigt ha en huvudsignal som visar "kör" tillsammans med dvärg i stopp.
- Det verkar som att vissa (block-)signaler inte visar rätt signalbild när rutten laddas, innan något tåg har passerat signalen. T.ex. att signalen visar "vänta kör" när den borde visa "vänta kör 40".
- Vägskydd går inte alltid att simulera 100% korrekt vid stationer. Det finns situationer där vägskydden inte kommer aktiveras i tid beroende på varifrån tåget kommer, om växlar har lagts om m.m.
- En signal (So 1135) som leder ut från spår B i Solna har jag tvingats "koppla ur" då signalen fick rutten att krascha. So 1135 kommer alltid att visa stopp. Om någon kan lista ut varför detta problem uppstår och lösa det blir jag imponerad.

Feedback tas tacksamt emot i denna tråd.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat