Visa ett inlägg
Gammal 2003-03-06, 17:23   #1
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard Tim Lokförare

Då jag skrivit färdigt "Korris Äventr" som kanske en del mins att jag skrev om för några månader sedan så har jag börjat på en ny historia som Handlar om en Lokförare som heter Tim. Här är Historien, det är bara 1 och en halv Wordsida hitils, men det kommer bli mer, jag lovar!
Tim Lokförare
Hejsan! Mitt namn är Tim och jag är Lokförare för SJAB. För det mesta kör jag Rc6 och Rc3 men det kan bli X2 och Regina ibland också. Jag är placerad i Stockholm och kör upp till Gävle då och då.
Så här kan en dag på mitt jobb se ut:

Jag vaknar tidigt på morgonen för att åka till Hagalund för att dra ett Persontåg mot Östersund. Det är ICE 68 (InterCityE) som går mellan Stockholm och Östersund. Oftast så är sammansätningen först en Rc7 (Kan vara en Rc6) som drar på: Tre B11 följt av en RB11 och sist en A11. Jag ska köra tåget till Gävle där vi byter förare. Sedan ska jag dra upp ett annat IC tåg mot Stockholm.
Jag tar bilen ut till Hagalund för att hämta mitt tågsätt. Jag kliver upp i Rc7:an och börjar dra mot Stockholm C. Det går ganska bra. Jag möter en X1:a och en X2:a.
När jag kommer till Stockholm C så gör jag rundgång och ställer loket i andra änden. Då det är ca 30 min tills det att tåget ska avgå så går jag till Pressbyrån som ligger vid Cityterminalen (som Expressbussarna avgår från) och köper lite Fika.

Jag går tillbaka till Tåget och gör i ordning för avgång. Jag märker att det är ganska många som ska åka med ”mitt tåg”. Kel slår 10 och jag kan avgå! Jag rullar sakta ut från Stockholm och jag möter X10r, X2r och många andra tåg på vägen till Arlanda som är det första stoppet. Jag rullar ut från Tunneln och åker över bron som går över E4:an. Jag ankommer Uppsala 3 min tidig. Det blir ett ganska långt stopp så jag passar på att gå till Restaurantvagnen och tar en kopp kaffe.

På vägen tillbaka till Rc7:an så ser jag att det står en kille med Kamera och fotograferar tåget. Jag börjar prata med honom och det visar sig att han ska till Gävle. Jag frågar om han vill åka i Loket istället.
Han svarar absolut ja och vi Kliver upp i Hytten. Vi rullar ut från Uppsala och kommer till Gamla Uppsala där det går i nästan 200 Km/h. Vi börjar närma oss Tierp Station. Det är inte så många som ska på i Tierp stopp stoppet går ganska fort. Snart är vi ute på linjen igen. Vi får stopp i en signal men vi är igång ganska snabbt igen. Vi ser till höger att Järnvägs museet har någon slags fest idag. När vi ankommer Gävle C så går jag till närmaste McDonald’s eftersom jag är väldigt hungrig. Jag kollar på Kl och ser att jag ska vara på Gävle C om 10 min. Jag syndar i mig maten och springer sedan till stationen.

När mitt tåg ankommer går jag fram till hytten och knackar på, Lokföraren som jag ska byta av öppnar och vi börjar prata lite.
Tåget jag ska köra är Inter City 895 som går mot Stockholm.
Sammansätning då jag fick köra: Rc3 följt av en A7, en BFS9, två B7, en B9 och sist en B5. Det var ganska många som skulle åka för att det var en Mässa i Stockholm.

Jag drar på Gaspådraget och vi rullar ut från Gävle C. När jag återigen passerar Järnvägsmuseet så ser jag att det är jättemånga som står beredda med kameran och Fotar. Det går i ca 160 Km/h ut på bron över Dalälven. Då ser jag i en Huvudsignal med inbyggd försignal att jag ska svänga in på ett mötesspår för att jag ska få Möte. Efter 3 min så kommer det två Multipla X2-sätt, varav det bakre är i Transport.

Signalen slår om till Kör och jag kör vidare.
Snart närmar sig Tierp och jag börjar bromsa in. Stoppet på Tierp Station tar 2 min eftersom det är många som ska kliva på och av.

Fortsätning följer!


Anmärk gärna på om det är någotstavfel, eller om det är nånting som borde ändras i historien, det gör bara mig glad! Så anmärk på bara om det är nåt som är fel..!


MVH Dson i Sandviken.

VD för VBK-Tåg AB<center></center>

Edited by - Dson on 06 March 2003 17:29:48
Dson besöker inte forumet just nu