Visa ett inlägg
Gammal 2018-03-24, 14:21   #2
blomsson
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard

Ett objekt ligger bara i ett lager, vilket innebär att t.ex "STL-X Bilväg 10m" finns det (minst) ett objekt av både i sessionslagret och i ruttlagret. Fällbommen ligger på rätt ställe.
De objekten som du visar i sessions-bilden ligger i sessionens lager, vilket innebär att om du öppnar rutten så kommer inte de att synas på banan.
Om du öppnar den sessionen via "Edit session" eller kör den, så kommer alla objekt att synas.
Och bilderna talar om för mig att du bygger både i sessionslager och ruttlager. Risken för misstag är överhängande!

Så enkelt uttryckt: Alla fysiska objekt borde ligga i ruttlagret, lok och vagnar kan placeras var som helst beroende på hur de är tänkta att användas.
Ett tågsätt kanske ska finnas i alla sessioner och kan då läggas i ruttlagret, men min rekommendation är att lägga allt rullande materiel i sessionslager
så att andra som vill skapa sessioner kan göra det utan att störas av andra fordon.

Så här ser min testbana ut:
Dependency rutt.jpg
Dependency session.jpg

Som synes, inga fysiska objekt i sessionen utan bara i rutten!
Ruttens dependency är det som tillhandahåller sessionen med information om hur rutten är byggd.

Jag vet att du har skrivit tidigare om objekt som försvinner och detta är ett klockrent sätt att uppleva det så!
Du bygger, te.x ett vägskydd, i sessionslagret, sparar rutten, återkommer senare, öppnar banan och vägskyddet är borta!
Det beror på att sessionslagren endast sparas med den sparade sessionen och när rutten sedan öppnas igen finns ett nytt sessionslager som går att bygga i.
Om du hade sparat en session och sedan öppnat den via "Edit session" så kommer allt som är sparat i sessionen också att finnas kvar!
Om du inte sparar en session utan endast rutten, men har arbetat i sessions lagret så kommer det jobbet att försvinna.

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...light=blomsson
I ovanstående tråd från post #8 skriver jag om lager och att spara (kan ha ändrats lite sedan N3V gjorde om en del, men funkar fortfarande bra för mig) och lite annat.
Och jag vidhåller att det är dumt att tillåta editering av sessionslager via rutteditorn eftersom det riskerar att det blir fel, bättre att separera rutt och session på ett tydligt vis.
Bättre att offra flexibilitet och att det alltid blir rätt än att det ibland kan bli fel!

mvh
Håkan
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat