Hej!
Lager och hur det ska sparas är uppenbarligen ett problem i Trainz, jag har skrivit om detta förut och jag skickade länkar till dig tidigare som du kanske har läst.
Även när jag började så fick jag lära mig att allt skulle byggas och sparas i sessionslagret men det kan bli (är!) ett jättemisstag och risken att objekt försvinner är grandios, därför att det är lätt att tappa bort var man är och jobbar.
Däremot så är det väldigt lätt att flytta objekt från sessionslagren till ruttlagren!
- Gå in i den sessionen som de objekt du ska flytta finns i.
- Dra den eller de sessionslager upp till ruttlagret.
- När du sedan sparar kan du göra på två vis:
- Spara endast RUTTEN, då finns sessionslagren kvar i sessionen, som en slags backup (bör raderas när man har kollat att allt är ok, så att det inte blir en massa dubbletter, finns dock bara om den sessionen öppnas igen)
- Spara rutten och välj "Owerwrite existing session" (eller vad det nu står), då raderas de sessionslager som är flyttade till ruttlagret.
Jag har testat detta och har själv använt den andra varianten efter att jag överförde en bana från en tidigare version.
Sedan känner jag ett behov av att ge lite kommentarer till ditt bygge i all välmening.
Ett av mina skäl till att befinna mig på detta forum är att leda er byggare i en riktning mot ännu mera verklighetstrogna banor, framförallt från ett signaltekniskt synsätt men även inom andra områden som jag har koll på.
Vägskyddet:
Det finns ingen anledning att ha två stycken enkel Vs på detta vägskydd. Enkla Vs används bara vid dålig sikt och jag vågar gissa att det är max en procent som använder enkel Vs. Funktionsmässigt har det ingen roll, men utseendemässigt. Byt ut en Osynlig master mot Osynlig klarerare med funktion Vägskyddssignal med samma namngivning och ta bort den ena enkla Vs:n och byt den andra mot en dubbel på varje spår, så ser det mycket bättre ut.
Kryssmärkena ska ha reflexer för flera spår.
Varför inte Vs:n på nedre bilden lyser, verkar konstigt, ser korrekt ut på bilden med namngivningen, om det inte finns något extra mellanslag som inte syns. Det är om de inte är länkade till varandra, syns i propertyrutan i så fall.
Signaler:
Här är det en del konstigheter, tyvärr så spelar det ingen roll i STL:s moderna system eftersom det inte finns någon koll på att rätt signaltyp är placerat på ett korrekt ställe. Detta innebär också att du kan ställa helt felaktiga signalbesked.
Vi börjar med de två översta bilderna, först en fundering om namngivningen av huvudsignalerna, "Hfs" är ju tpl-signaturen och är perfekt men "1A", "1B" och "1" är ingen numrering som jag känner till (kanske fanns något sådant på korvtigers tid, fast jag betvivlar det), endast bokstäver känner jag till men inte blandningen. Dessutom så är det uddanumrering i bägge riktningar, förkommer endast där syd- och norrgående linjer går ihop och fortsätter i samma riktning eller vid triangelspår, men inte på detta vis.
Ett förslag på korrekt numrering för de huvudsignaler som syns på bilderna:
"Namn enl bilderna" - Vid Udda rikting enl bild ett Modern princip (äldre princip), Vid Jämn riktning Modern princip (äldre princip). Första siffran i den äldre principen är spårnummer, vet ju inte hur du har tänkt men utgått från praxis att lägst nummer är närmast stationshuset.
- "Hfs 1A" - Hfs 31 (Hfs 2/5), Hfs 32 (Hfs 2/6) - Mellansignal
- "Hfs 1B" - Hfs 33 (Hfs 1/5), Hfs 34 (Hfs 1/6) - Mellansignal
- "Hfs 1" - Hfs 22 (Hfs 2/1), Hfs 21 (Hfs 2/2) - Infartssignal
- "Hfs ??" - Hfs L41(L1) (Hfs L1), Hfs L42(L2) (Hfs L2) - Utfartsblocksignal (syns långt bort)
Signal "Hfs 1B" kan endast vara en tvåskenare om växelhastigheten är minst 80km/h genom växeln i grenspår och både "1A" och "1B" ska vara kopplade(förreglade) mot utfartsblocksignalen. Ofta, speciellt på enkelspårsbanor, är mellansignaler innan ublsi kopplade även om det signaltekniskt medger annat. "Hfs 1B" bör vara en treskenare enligt bilden.
"Hfs 1", som måste vara en infartssignal, kan inte vara en tvåskenare beroende på många skäl, det finns en växel efter (samma skäl som ovan), avståndet till nästa signal kräver antingen kopplade signaler (förekommer inte på infartssignaler) eller fristående försignal (går rent teoretiskt, men har aldrig sett det på en station).
Placeringen av signalen (sceneryobjektet) är placerad efter växeltungan i växeln, får inte vara så.
Den normala placeringen av en signal är på vänstra sidan vid enkelspår eller vid alla spår utom det yttre spåret vid flerspår, då det är på högersidan. Vid alternativ placering eller vid otydlighet ska det finnas piltavla. Vid enkelspår så är även högerplacering tillåten utan piltavla. Dock så används högerplacering endast vid undantagsfall.
Det är ett väldigt kort avstånd mellan växeltungan och "Hfs 1", jag har inte sett något krav på specifikt avstånd mellan ublsi/infsi och första växel (inget jag har funderat på) men oftast så är det några hundra meter, kan ju ha med skyddsavstånd att göra.
Sedan var är ufblsi? I bild tre kan man se en "julgran" lite längre bort! Eftersom det ska vara utfblsi/infsi - (mblsi/mblsi) - infsi/utblsi för att ett linjeblock ska vara korrekt konfigurerat (spelar ingen roll i STL:s system).
Detta får mig att undra om du har vänt signalerna åt fel håll, så att "Hfs 1" ska vara utblsi egentligen?
Ett skäl till varför du får "julgranarna" och signaler som inte fungerar korrekt i surveyour kan vara "message overflow" buggen som du visar bild på tidigare.
Kontaktledning:
En sista detalj bara, kontaktledningsstoplarna mellan spåren ser inte bra ut. Avståndet mellan spåren kan inte vara tillräckligt, lite matte (fria rummet + ktl-stolpe + fria rummet), 2,6 + 0,4(uppskattning kan vara bredare) + 2,6 = 5,6meter avstånd spårmitt - spårmitt för att en ktl-stolpe utan objekt på ska få rum.
Troligtvis så (om man inte breddar) är det ktl-stolpar på utsidorna av spåren fram till perrongerna och sedan bryggor så att man kommer bort från spåret en bit.
Hoppas du inte tar illa upp med kommentarerna, utan tar det som en hjälp att bygga ännu bättre banor!
Den ser väldigt lovande ut.
mvh
Håkan