Hej!
Jag börjar bakifrån, när det gäller upplevelsen av hur objekt gestaltar sig, så finns det ju otaliga bevis i dessa forum hur olika vi uppfattar nyanser. Det kanske är Tane som är korrekt och inte tolvan, eftersom du är van vid tolvan så blir ju Tane extremt ljust?
Fast jag tror inte det är så i detta fallet! Kunde inte hålla mig utan startade Mac-versionen (Trainz 2) som motsvarar tolvan och kan bara hålla med om att det är en stor skillnad på utseendet mot Tane, och det ser bättre ut i tolvan.
Jag testade LAn:s inställningar, men det gjorde ingen skillnad, är dock tvungen att lägga mig på en lägre "shadow" nivå, annars blir Tane segt som sirap. Men jag behåller de andra så får jag se vad som händer i övrigt!
Spökspåret, verkar väldigt knepigt. Jag har varit med om något liknande, men först en liten frågestund:
- Har du kollat i dependecies om det finns något spår som inte ska finnas, och om det går att radera "utifrån"?
- Ligger spåret på en plats där spår ska finnas?
- Vid dina olika försök att importera banan till Tane dyker spåret upp på samma ställe?
- Vad händer om du tar bort spåret i tolvan och lägger nytt spår (kanske inte är roligt att labba med om det finns objekt på spåret)?
- Om du klonar banan i tolvan och läser in klonen?
Bara lite ideér...
Nu till mitt spår-problem, jag hade inget spökspår men ett spår (egentligen två) som jag inte kunde arbeta med, precis så som du beskriver. Denna bana är importerad för länge sedan från tian (Trainz 2010 Mac), spåren är skapade i Tane långt senare. I mitt fall så var det (tror jag) LAn:s PT-spår (taftologi) annars så var det något inbyggt spår i Tane. Jag hade flera dubbelspår med växelövergångar emellan spåren, i ett av dessa kunde jag inte röra spåren. Jag ville lägga till en växelövergång till men kunde inte arbeta med spåren. Nu kommer jag inte ihåg när i sekvensen som det löste upp sig, men jag skulle gissa att det skedde när jag tog bort växelomläggarna, alternativt när (om det gick innan jag tog bort växelomläggarna) jag tog bort växelövergången.
Om det finns objekt på spökspåret så kan det vara något av dessa som spökar! Om man markerar var de objekten sitter så kan man bara flytta de till ett annat ställe och sedan kanske byta ut spåren och återplacera objekten, så behöver man förhoppningsvis inte göra jobbet igen!
Hoppas det löser sig, verkar vara en trevlig bana.
mvh
Håkan