Visa ett inlägg
Gammal 2017-04-02, 11:54   #5
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Jag förstår Benkegbg som lägger TANE åt sidan. Även jag gör så – och utan saknad.

Jag är banbyggare sedan anno TRS 2009, är nog den ende som lagt ut kompletta banor i Forum. Det har jag gjort i huvudsak 2010. Min senaste bana är Nynäsbanan, ursprungligen byggd i 2010 med stort engagemang av Lan och Jgloket. Jag lyfte över banan – egentligen blev det bara spåren – till TANE och installerade vägskydden., som plötsligt bara försvann. Då tröttnade jag på TANE och återgick till 2010.

Fick ett ryck, inhandlade TANE och började om med Nynäsbanan, närmast som ett tack till Lan, som gett banan dess ansikte. Plötsligt försvann allt jag byggt i banan utom spåren. Jag tog en lång time-out från TANE.

Ger dock inte upp så lätt. Började på nytt med Nynäsbanan, men upptäckte i förra veckan att banan bar sig mycket underligt åt. Lät en tekniker kolla datorn ingående. Inget fel men teknikern gissade att TANE kunde vara felinstallerad,

Jag har en reservdator, en Win 7 med TANE inlagt och med en väl fungerande Nynäsbana. Rensade Content i min nya dator och lyfte över route och session. Content tog emot filerna men någon bana gick inte att öppna. Testade olika lösningar med samma dåliga resultat.

Till slut prövade jag Spara som och då fick jag in banan – men utan signaler, kontaktledningar – och spår. I bilderna visar jag station Handens hela bangård.

Att bygga i Trainz ska vara ett nöje. Så är det inte i TANE. Ständiga nålstick gör mig ofta frusterad. Som banbyggare har jag lärt mig att TANE är en dålig variant av 2012, som är en dålig variant av 2010. TANE är fyllt med en massa finesser – men inget som jag som banbyggare har nytta av. Att TANE är lynnigt kan kanske bero på storleken i GB.

Jag kommer att sakna LANs ModCat och PT-räls.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Handen 1.jpg (168.8 KB, 351 visningar)
Filtyp: jpg Handen 2.jpg (157.7 KB, 354 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat