Jag missade att du hade lagt upp nya filer (edit tiden syns inte i forumet, så om man bara skummar på senaste inläggets tid så kan man tydligen missa en del!), men nu har jag testat och är på det hela väldigt nöjd.
Dock såg jag två detaljer som kanske kan vara värt att åtgärda:
T FV och Fiktiv Fsi.jpg
Tavlan till vänster: Förvarningstavlan där är den inre "pilen" för liten, jag såg att du hade mappat den lilla piltavlan på den, vet inte om det en stor sak att den är lite för liten men du hade en snygg Förvarningstavla i en tidigare post i denna tråd.
Tavlan till höger: "Fiktiv försignal", populärt kallad "Hockeypuck" eller "Puck" där är den svarta pucken för stor. Jag gjorde lite extrapolering med hjälp av de bilder som finns tillgängliga och kom fram till följande slutsats:
Diametern på pucken i bilden är ca 450mm medan diametern på tavlan som finns först i denna tråd är ca 225mm.
Båda dessa tavlor hör till:
<kuid:67375:103652> STL 3.1 ITavla Infotavla Romb 645x645mm
<kuid:67375:101321> STL 3.1 ATC sign Romb 350x350 & 645x645 texture group
Det saknas fortfarande en tavla, (bl.a) därför så lägger jag upp ett par bilder på mitt tavelprojekt:
T Mitt system olika tavlor.jpg
Tavlan som saknas är den lilla runda tavlan "Försignalering" eller som det betyder i denna bild "Orientering för Huvudsignal" med tilläggsskylt "Tpl-signatur".
Tavlan på bilden har jag fått utav Nisse. Dock så finns det ett par problem med tavlan:
- Den borde ingå i STL:s tavelpaket så alla kan använda den.
- Eftersom den inte är gjord på samma vis som STL:s tavlor så fick jag "trolla" lite för att få det som jag ville.
- Dessutom så är den alldeles för liten, den ska ha en diameter på 365mm, extrapolerat så blir den ca 290mm.
Några ytterligare kommentarer om tavlorna som syns på bilden, alla kombinationer som syns skapas genom val i propertyrutan, där kan man också ändra höjden, avståndet mot spårmitt och positionen längs med spåret. Man kan också ändra avstånden mellan tavlorna. Allting räknas ut automatiskt och placeras korrekt i förhållande till de övriga tavlorna.
Positioneringen i höjdled är baserat på de regler som finns, men går att ändra. Även fast jag tycker att vissa val är onödiga så har jag tagit med dessa ändå eftersom de säkert kommer att efterfrågas...
Jag har även testat att använda samma texturer till Orienteringtavlans hastighetsbesked som används till Hastighetstavlans besked, blir det bättre eller sämre tycker ni?
Storleken på tilläggstavlorna bestäms automatiskt beroende på vilka värden som väljs. Signalen finns bara för att jämföra höjden på objekten vid placering i brygga.
Alla mesher är LAn:s (all cred till de som förtjänar den) och dependencis är STL:s texturegroups som finns i deras tavelpaket.
Jag har tagit bort (kan återinstalleras om önskemål finns) montage på annan stolpe eftersom alla tavlor placeras som en grupp så finns inte det behovet tyckte jag. Däremot så har jag infört två andra monteringar, Ktl-stolpe och Ktl-sträva!
T Snedsträva.jpg
Detta är placeringen av skyltarna vid montering på Ktl-sträva, är samma tavlor som på mellersta bilden. Allting räknas ut automatiskt och här kan man då behöva flytta tavlorna i längsled för att passa. Tror att jag fick till vinkeln rätt, tycker det ser skapligt ut! Tyvärr så har jag inga fästen till Ktl montage. Håller på och testar lite men dröjer ju när man är ovan och innan SP2 kommer ut på marknaden.
Tavelsystemet är nästan klart, lite uppsnyggningar i propertyrutan och en del tavel-kombinationer som ska in, sedan så kanske det blir dags att prångla ut det på marknaden. Håller också på med ett par andra delprojekt som jag tänkte slänga ut samtidigt och kanske en första version av manualen i samband med detta...!
mvh
Håkan