Aj då, måste ha hallicunerat, bregriper inte hur jag fått för mig att det finns en hastighetsmätare på eldarsidan

. Kanske jag sett manometern för ångvärmen som en hastighetsmätare.
Det verkar inte som om BLJ haft ångvärme till tågen. Bägge boggievagnarna förefaller att ha haft någon form av eldstad i vagnen, åtminstone i BCo4 som finns i Jädraås (någon form av vattenburet system som värms upp av en eldstad under vagnen). Behovet av ångvärmeledning var väl inte så stort då det oftast bara var en personvagn i tågen.
Alltid lika spännande med fördjupad kunskap om de olika attiraljerna i ett ånglok. Vad gäller utrustningen för tryckluftsbroms så är det väl något som jag tänkte utelämna, försöker att göra en version av loket från BLJ-tiden.
Elskåpet måste väl ha funnits även när loket var på BLJ, loket var ju försett med ånggenerator åtminstone under 50 och 60-talet. Så till och med BLJ kunde vara high tech ibland.
Åke