Japp, det är en manometer till tryckluftsbromsen, en så kallad trippelmanometer med tre visare kombinerat i ett hus. Det är svensk standardmodell för Knorrs tryckluftssystem, finns på i princip alla tryckluftbromsade ång- och ellok fram till 1950-talet. Översta visaren är övertrycket i lokets bromscylinder, mellersta i huvudbehållaren och undre i huvudledningen. Visar tryck i kg/cm^2. Jag har högupplösta texturer till sådana om du behöver.
Denna är definitivt ditsatt efter att Knorrbromsutrustningen sattes upp i början av ULJ-tiden, fanns ingen anledning att ha den tidigare. Eventuellt hade man en liten manometer för ångbromscylinderns tryck tidigare.
En grej är lite intressant. Den översta visaren på trippelmanometern för bromscylindern är graderad olika för lok som har direktbroms (alltså tryckluftsbromsat lok) och lok som har ångbroms på loket. Direktbroms har en max cylindertryck på 3.5 kg/cm^2 och ångbromsens cylinder har samma maxtryck som pannan. Dessa har därför olika graderade manometrar, direktbromsade lok i regel till 10 kg/cm^2 och ångbromsade 25 kg/cm^2. Men denna trippelmanometer är vad jag kan se på bilden en för direktbromsade lok med en maxgradering på 10 kg/cm^2, även om loket är ångbromsat med ett maxtryck på 12 kg/cm^2. Frågan är hur man gör här, har man samma skala men har sagt att man inte använder högre tryck än 10 kg, eller har man spänt om manometern så den visar ett lägre tryck än det faktiska? Har en hyttbild där man ser att manometern visar ett tryck på 8 kg i alla fall.
Den lilla manometern är för trycket i ångvärmeledningen. Direkt till vänster om cola-flaskan så ser man en säkerhetsventil som sticker upp. Denna sitter på ångvärmeledningen som också skymtas, vars ånga skruvas på med ventilratten som döljer sig bakom flaskan. Rakt över flaskan kan man se ett rör som går upp genom taket, det är avloppsröret från säkerhetsventilen för att hytten inte ska fyllas med ånga om den skulle blåsa. Efter säkerhetsventilen på ledningen sitter den tunna ledningen upp till manometern fast. Har äldre (kanske 10 år gamla..) bilder på Thor där denna manometer saknas och det inte finns spår av skruvhål heller, så den är nog nyuppsatt. Men det känns lite konstigt, BLJ borde väl ha haft ångvärmda tåg åtminstone? Så omoderna kan man ju inte ha varit, eller?
Den svarta saken som sitter på eldarens främre vägg som skymtar bakom regulatorn vet jag faktiskt inte vad det är. Men det ser ut som en handpump av något slag och min gissning är därför en primitiv, manuell smörjpress. Det går ut ett litet rör i botten på den som sedan böjer upp över pannan. Saknar dessvärre bra bilder för att se vart röret tar vägen sedan, men du har säkert så du kan leka följa John. Det kan vara så att den går till ångbromsens smörjning, då denna saknar den vanliga cylindriska smörjblåsan, utan istället har ett rör som försvinner iväg. (Det är röret som går uppåt på höger sida om ventilhuset)
Har aldrig varit med om ett ånglok med dubbla hastighetsmätare förut! Om det finns någon så är det enbart en, och de sitter alltid på förarsidan. Är du säker på att det är en hastighetsmätare även på eldarsidan? Jag har kollat på bilder på Thors maskineri och det ser bara ut som att det är drivning till hastighetsmätaren på lokförarsidan nämligen.
Den svarta cylindern är mycket riktigt elektrisk belysning av vattenståndsglaset. Sitter även en som man skymtar i taket i bildens överkant som lyser upp pannmanometern.