... en sommarförmiddag Vid slottsskogen. Tåget från Göteborg är lastat med bräder på en N och en en NN3vagn. Sist går två NN3or med påsatta sommarskrov fulla med badsugna stadsbor som släpptes av vid Askimsbadet och hämtades upp på eftermiddagen vid tågets återfärd mot Göteborg. Om tåget inte gick ända till Särö gällde backgång hem, Rundgång kunde göras i Billdal, Kullavik och Släp men vända loket endast i Särö.
De blå vagnarna tillhör morgontåget från Särö full med högt uppsatta män på väg till en 4-timmars arbetsdag inkl. 3 timmars lunch.
Rälsbussarna är bara ännu en utopi :-}
EDIT:
Lok 5' drar morgontåget från Särö, det är vovvens lok som fixats till GSJ.
Detta lok som liknade ÖCJ nr 7. Denna typ av tenderlok var inte så lämplig på GSJ, med sina begränsade vändmöjligheter utan det såldes redan 1910 till Malmö-Ystads Järnväg.
Lok 5'' med ett antal godsvagnar är SJ Y tillstukad till GSJ. Detta lok ersatte lok 5', den var liknande Tidaholms Järnvägs lok nr 4, sedemera SJ Å5 nr 1623.
Loket var byggt för tvåmansbetjäning där eldaren även agerade konduktör - föga populärt bland lokpersonalen (vilken ansvarsfull eldare lämnar loket under ånga?) - och tvåmansbetjäning användes aldrig vid GSJ och sidorelingarna borttogs redan före 1920. Loket fick äran att dra GSJs sista ångtåg 1954. Denna händelse finns bevarad på video (eller 16mm film som det väl var då):
https://www.youtube.com/watch?featur...&v=XJ2ap_ASxgI