Citat:
Ursprungligen postat av lan
... som gör det, så är väl denna pyskran på förarsidan ett exempel!
Med Mazz fotoförlagor är det möjligt - vad säger er texten???
|
Nej, detta är ej spaken till pysarna, utan spaken till luftvägsventilen av typen Garbekran!

Det är en ventil som öppnar en kanal där ångan fritt kan flöda från ena sidan av cylindern till den andra. Dessa öppnas när loket går med stängd regulator för att ångan och luften därinne ska kunna flöda fritt från ena sidan av cylindern till den andra och förhindra de "slag" som annars uppkommer. Själva kanalen går ovanför cylindern i en låda som sticker upp över gångbordet. Andra lok, till exempel B-loken hade (i alla fall vissa av dem) automatiska luftvägs-/säkerhetsventiler kallade Flodinventiler efter deras svenske uppfinnare. Dessa ventiler öppnar sig själva när loket går med stängd regulator så att lokföraren slipper tänka på det och har dessutom en inbyggd säkerhetsventil som hindrar trycket i cylindern från att bli för högt.
Vid 06:59 i denna video(
https://youtu.be/bxUBioJP100?t=6m55s) på Sb 1306 kan man se hur föraren stänger Garbekranarna efter att ha gått med stängd regulator under infarten mot Nora, för att sedan kunna dra på lite ånga efter passerandet av infartssemaforen.
Vid 3:10 i samma video ser man plåtkåpan som ventilen gömmer sig under, rakt över cylindern. Man ser också veven som öppnar ventilen uppstickande rakt ur mitten, vilken styrs med nämnda spak från hytten medels stänger. som dras innanför sidotankarna, mellan dem och pannan.