Visa ett inlägg
Gammal 2016-08-06, 16:14   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Några tankar. Jag tror att det blir svårt att få till det med blocksignaler, man måste ju kunna ge signalbesked för avvikande huvudspår och det kan ju inte en blocksignal göra.

Växling får i verkligheten inte ske på kör i huvudsignal om det inte står i stationens (driftplatsens) säkerhetsplan, alt efter muntligt tillstånd från tågklareraren. Jag saknar detta i MSTS/OR lika mycket som du gör, jag skulle verkligen önska att simmen kunde skilja på tåg och växlingsrörelser och tillåta separata signalbesked för tågväg och växlingsväg. Antagligen svårt att få till.

På en station med enbart infartssignal, vilket är ganska vanligt än idag, finns det S-tavlor placerade där mellansignalerna annars hade stått. Dessa har betydelsen "tågvägs slutpunkt" och här måste tåget stanna.

För att få köra vidare, måste något av följande vara uppfyllt:
  • Stationen är obevakad med ställverket ställt till fri genomfart. Detta framgår på tågordern och möten kan därmed inte ske.
  • Tågklareraren har gett körtillstånd
  • Om möte måste dessutom föraren muntligt ha bekräftat med tågklareraren att mötande tåg inkommit

Detta kan alltså enbart förekomma på system M (tåganmälan, TAM). Om angränsande linje har linjeblockering räknas stationen ändå som system M.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat