Visa ett inlägg
Gammal 2016-07-20, 02:25   #441
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Kanske behöver förklara Lans vitsiga titel och förklara vad det kan vara för spännande med en liten spak. Detta är nämligen den spak man drar i för att skapa movie magic. Ni vet i filmer när den ena personen sorgligt nog måste åka ifrån den andra och de under ett tårfyllt farväl håller varandras händer genom vagnsfönstret samtidigt som det stora ångloket långsamt börjar sättas i rörelse med ångan fräsande ut från cylindrarna för att insvepa hela scenen i en vit dimma.

Det är också spaken som skapat en av de vanligaste missförstånden vad det gäller ånglok, nämligen att avloppsångan som använts i cylindern släpps ut rakt ifrån denna. Fel! Avloppsångan dras istället upp i rökskåpet genom ett munstycke som kallas för blästerröret för att sedan släppas upp genom skorstenen. Blästerröret mynnar i botten på rökskåpet och ångan får således ett par decimeters frihet innan den far upp genom skorstenen. Detta innebär att ångan drar med sig luften från rökskåpet, vilket skapar ett undertryck där och ger upphov till draget. Detta drag suger in luft från under elden, upp genom rosterna och lagret med brinnande kol i fyrboxen, genom tuberna fram till rökskåpet. Draget blir större ju kraftigare ångslagen är, och mer syre till elden ger en hetare eld som kokar mer ånga. Så hela ångpannan reglerar på detta sätt ångproduktionen automatiskt beroende på hur mycket ånga som används! Otroligt fiffigt!

Men den här filmmagin under cylindrarna då? Jo, det är utblåsningsventilerna, även kallade "pysarna" efter det ljud som de ger upphov till. Ventilerna sitter under cylindrarna för att kunna släppa ut det vatten som kondenserats i cylindrarna vilket uppkommer då loket stått still ett tag och cylindrarna blivit avkylda. En del av den ångan som först kommer in i cylindrarna kommer då att kylas ned och övergå till vatten innan cylindrarna blivit varma igen. Och eftersom vatten inte kan pressas ihop måste den släppas ut för att inte skada maskineriet.
Pysarna är därför öppna enbart vid igångsättning av ett lok som stått stilla tillräckligt länge för att cylindrarna ska hunnit bli kalla. Må hända att detta stämmer vid det sorgsna avskedet på perrongen, men mycket sällan under gång mitt på linjen, då går all ånga upp genom skorstenen. Dock så ser man både nu och då i Hollywoodfilmer att pysarna är öppna mitt på linjen helt i onödan, enbart för effektens skull. Men nu vet ni bättre!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat