Med detta säger jag adjö till Tane MOD – och utan tack. Att bygga i Tane har sina svårigheter, det är mycket som borde ha åtgärdats. Några frusterande exempel: Om man ska ändra skärmbilden under byggats gång måste man först högerklicka på skärmen varvid kompassrosen förflyttar sig. Kartbilden i minimappen ligger fast i nord-sydlig riktning oavsett hur banan ligger i skärmen. Mer finns.
Men det värsta handlar om JVS ljussignaler som Tane misshandlar. Tane har tydligen bestämt sig för att den första signaturbokstaven i mastern skall vara en stor bokstav - ibland blir den stor, ibland liten. Eftersom jag har använt med av endast små bokstäver i ljussignalerna har jag ändrat till Tane-rätt. Men dom rätta byter Tane tillbaka till felaktiga.
Jag är helt övertygad om att det inte är fel i våra JVS-signaler.
Banan jag hoppar av ifrån är Nynäsbanan Mod. Jag har gjort samtliga vägskydd och lagt ut banans alla signaler. Ingen station fungerar signalmässigt till följd av att Tane byter ut små bokstäver till stora och tvärtom Min bedömning är att det är lönlöst att bygga vidare med Nynäsbanan MOD i Tane.
Jag ger inte upp så lätt. Jag ger mig nu i kast med Nynäsbanan Old – och får börja med att lägga in samtliga vägskydd. För att undvika att komma vilse till följd av minimappen måste vägskydden läggas in bakifrån. Man börjar söderifrån med att lägga in vägskyddets södra infotavla, sedan försignalen Fvsi och vägskyddets vsi. Sen får man fortsätta omvänt norrut innan fällbommer och kryssignaler kan aktiveras och provkörning ske.
Nisse
|