Ämne: Köpa Trainz
Visa ett inlägg
Gammal 2016-03-02, 17:15   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Smajlet och Bastuträsk m.fl. som står och velar om TS2010 eller Tane.

Först utav allt, så börjar vi med att skilja på Build och Trainz-build.

Build är det som man ser nere i högra hörnet, när man startar upp Trainz. Det anger vilken version och uppdatering du har på ditt Trainz.

Trainz-build är den build som objektet är gjort i. Den finner man i configen och man kan även se den i CMP.

Jag skulle vilja säga, att minst 95% utav allt svenskt material fungerar i TS2010, om man stannar sin uppdatering utav TS2010 vid Build 49933. Möjligen, att det går att uppdatera ett steg till. Men jag har inte vågat, då jag har för mig att rutan för Enable compatibility mode for older content inte är med i nästa uppdatering (det kanske någon annan kan svara på, som har uppdaterat ett steg högre).

Utan Enable compatibility mode for older content ikryssat, så blir många objekt rödmarkerade och går inte att använda längre om man inte uppdaterar dom.

Rutan för Enable compatibility mode for older content finner man under Main menu och sedan Options inne i TS2010.

Då till den svåra frågan, vilket är bäst.

Min åsikt är att TS2010 är bäst för närvarande, om man stannar på Build 49933 vid uppdatering. Då fungerar det mesta utav det svenska materialet.

Nackdelen är att Trainz-builden stannar på 3.3 och DLS (Down Load Station) inte längre tar emot lägre Trainz-build än 3.5. Så det är kört att hitta nytt material på DLS för TS2010, så att man bara kommer att kunna hitta nytt material på diverse hemsidor. Frågan är hur länge, då jag tror att dom flesta går över till Tane.

Nackdelen med Tane. Ja, det är väl att mycket utav det svenska materialet inte fungerar i Tane, men väldigt mycket går att fixa till via lite ändringar i configen.

Själv överger jag TS2010 och går över till Tane helt och hållet.

Däremot vet jag inte, om jag kommer att orka att uppdatera mitt material till Tane. Som jag just nu håller på med, att göra med vägmärkena. Kör nog bara färdigt med Förbudsmärkena och sedan Påbudsmärkena. Sen blir det nog bara uppdatering på sånt material som jag själv kommer att behöva i Tane. Har liksom ingen lust, att spendera timme efter timme för att uppdatera grejer till minst 3.5 som Tane just nu vill ha och där är Trainz-builden redan uppe i 4.3. Så när jag är färdig med mina uppdateringar till 3.5, så skulle det inte förvåna mig att minsta build är 4.0 eller något liknande och då har jag uppdaterat allt i onödan.

Så nu vill jag själv börja bygga och leka lite. Däremot så är det helt OK från min sida, om någon vill uppdatera mitt material klonat eller oklonat för att sedan lägga upp det för nedladdning.

.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (41.3 KB, 72 visningar)
Filtyp: jpg Image2.jpg (87.5 KB, 74 visningar)
Filtyp: jpg Image3.jpg (116.7 KB, 74 visningar)
Filtyp: jpg Image4.jpg (143.5 KB, 74 visningar)
Filtyp: jpg Image5.jpg (198.0 KB, 74 visningar)