Ämne: Tane
Visa ett inlägg
Gammal 2016-01-10, 16:56   #10
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Nu hoppar jag över screenshot och går över till Väsentligheter.

Jag har tidigare ställt frågan "kan man installera en DEM-karta i TANE?". Svaret är att inte går nu, framåt i tiden ett mycket osäkert kanske.Bengans färggranna bild här under och mina tidigare tester i 2012 är underlaget för bedömningen.

Men det finns en lösning; man får gå runt problemet; Gör och installera DEM-kartan i 2010. Lyft sedan över den till TANE - men först; lägg in hela järnvägsspåret.

I en välgjord DEM-karta, typ Bengans. lägger man in spåret efter inritad blå linje. I TANE är det sk-tsvårt. Bygger man en bana efter en vanlig karta är det lika svårt. Spåret ritar man in i TANE med en mycket smal blå linje. När man sedan zoomar in framträder spåret.

När linjen läggs in är det synnerligen lätt att spåra ur spåret. Man får bokstavligt talat lappa ihop spåret i efterhand och dessutom kontrollera att spåret ligger plant med marken.

I 2010 lägger man in rälsen direkt. Vill man kan man zooma in maximalt. Kan tänka mig att det går att lägga in rälsen 2-3 gånger snabbare i 2010 och definitivt inte så ögonansträngande.

Bilder återkommer jag till när jag hittar rätt på screenshots. Tills vidare gäller Bengans bild med reservationen att han inte uppdaterat TANE.

Slutligen: Lita inte på Auran/N3v:s värden när det gäller lutningar. I en snabbtest på en kort bansträcka visade såväl 2010 som TANE 13,9 promille lutning. Jag mätte och kom till 7,2.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bengans TANE-bild.jpg (174.2 KB, 55 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat