Visa ett inlägg
Gammal 2015-12-01, 15:46   #25
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Det var 26 oktober som jag bytte Forum-tråd från ”Nynäsbanan i Trainz” till ”Nynäsbanan m Älvsjö och (kanske) Sthm”.

Stryk ”kanske”! Just nu befinner jag mig 54 meter fram infartsväxeln till Stockholms central.

Vägen dit har varit knepig och har redovisats. Och vägen mot målet blev ännu knepigare därför att mellan Årstabron och Riddarholmen skall Södermalm passeras under jord. I tråden ”Bergstunnel för två spår” skildrar jag hur jag gått tillväga; det svåraste projektet jag gett mig in på och dessutom,
mot oddsen, slutfört.

Resultatet har blivit en 1.593 meter lång böjd tunnel som innehåller 149 vertexcies (dom runda ringarna). Hur många utliggare för kontaktledningarna som installerats går inte att räkna. Det handlar om i storleksordningen 600, som alla placerats in exakt i tunnelväggen.

En annan knepig sak var varit bredden mellan de två spåren; tre olika att leka med, standard 5 m, broarnas amerikanska mått och Lans tunnel.

I södra infart ligger Stockholm södra station helt osynlig därför att stationen ligger under en bred väg. Ovanpå norra tunnelmynningen står ett stort hus. Det är vad bilderna här under redovisar.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg S Södra.jpg (168.7 KB, 45 visningar)
Filtyp: jpg Tunnel norr.jpg (194.6 KB, 45 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat