I nästa steg är det dags att lägga in tunneln. Se till att tunnelmynningen ligger snyggt och plant på 15 metersnivån. Leta rätt på tunnelns vertex i mynningens ”panna” och dra ut ett nytt tunnelsegment, Se till att det bildar en enhet med föregående segment. I kurvor använt flera segment. Bild 1. Är tunneln OK så spara.
Ta nu fram LAns manual ”Dubbelspårstunnel av Lan”. Den är viktig, inte minst för råden att alltid jobba med tunneln på höger sida och att hålla ner shift när vertex läggs in. Manualen är utmärkt, följ den.
Bild 2: När man dyker ner i tunneln möts man av vertex. Den stora som ligger mellan ”ormarna” är tunnelvertex. Rör den inte. Snett ovanför en vertex för kontaktledningen.
I manualen talas det om en vit punkt. Den har jag inte hittat – tråkigt därför att den hade underlättat dragningen av kontaktledningen.
Bild 3; Men börja med kontaktledningen. Leta rätt på ett vertex. Dra det mot tunnelväggen. Ställ de färgglada linjerna rakt upp – det är dom jag kallar för Korallormarna (vissa likheter finns). Leta rätt på utliggarens fäste och justera det enligt bilden.
När den motstående sidans vertex dras in har dessa en förmåga att lägga sig på fel ställe. Kontaktledningarna går som ett spindelnät inuti tunneln. Följ ledningarna till vertex och lägg dessa rätt.
Det går. I tunneln jag bygger har 3,2 kilometer kontaktledning lagts in.
Bild 4: Kolla igenom samtliga vertex och ledningar – och gör det ytterligare en gång. Kontaktledningarna är nog det allra svåraste i tunnelbygget. Spara.
Fortsättning följer.
Nisse
|