Hej Bastuträsk!
Det finns flera tågsimulatorer. De två mest moderna simulatorerna är Trainz Railroad simulator och Train Simulator.
Jag har Trainz 12 men har haft dåliga erfarenheter av den. Jag ser Trainz lite som en modelljärnvägssimulator. Trainz: A new era, verkar vara rätt densamma som äldre varianter, vad jag vet...
I Trainz-delen finns det väldigt många 3D-modellerare och i princip mycket från 60-talet och andra årtionden har skapats till Trainz. Allt som saknas är en bana för dem att köra på, för endast en användare bygger banor, de behöver fler ruttbyggare...
För Train Simulator så verkar det vara mera realistisk som en tågsimulator. Jag tycker att grafiken på denna är mycket bättre än i Trainz. Men två problem med TS är dels fysiken, som är felsimulerad. (Man kör typ en personbil när man ska köra ett godståg på flera ton... etc.) dels har simulatorn en massa buggar, imed att nya funktioner och patchar läggs in i princip varje år.
Här har vi det omvända problemet: Flera av oss bygger olika banor (eller försöker göra), men bara ett fåtal skapar 3D-modeller. Vi har mycket moderna lok och vagnar, men äldre material är en bristvara, och man får leta på webben efter utländska likneser...
Vad jag vet så försökte någon här bygga Inlandsbanan, men han har inte varit inne på ett tag nu... som någon sa: I Trainz har vi en fåtal mycket aktiva personer, medan här har vi väldigt många som jobbar lite då och då.
|