Del 2
Med Älvsjö norra huvudbangård (bilden här under) har ett intressant problem tacklats.Nynäsbanan utgår från Nynäshamn medan Södra stambanan börjar i Stockholm. Resultatet har blivit en krock i Älvsjö mellan två olika system, som ytterst har att göra med signalsystemets benämningar. Exempelvis har varje växel ett namn, som bestäms av i vilken riktning banan går. Detta bestämmer signalsystemets konfiguration, dess styrsystem.
Här har jag tagit ett ensidigt beslut: Det är Nynäsbanan som gäller. Enklast betyder detta att Stockholm är, i min bana, slutpunkten för Södra stambanan och inte början.
Därmed har jag kunnat tackla huvudbangårdens 39 växlar enligt udda/jämn-principen.
Godsbangården har uteslutits och antydds med två uppställningsspår vid sidan av banvakt A A Petterssons ladugård och manskapsboden t v I bilden. En märkbar förändring är att norra ställverketbtt namn från Älvsjö 1 till Älvsjö 2. Var banvakten bodde förtäljer inte spårplanen.
Nisse
|