Visa ett inlägg
Gammal 2015-10-11, 13:43   #106
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Ekv: Mina spårspärrar går inte att flytta i sid- eller höjdled, de är vanliga växelomläggare!
Men detta som du nämner borde inte vara något problem, för så länge som du ser sliprarna på spåret så ska du se växelomläggaren, den står ju på två långa slipers som sticker ut på sidan! Dock så är ju STW/Lans växelklot väldigt långt ned jämfört med spåret och borde höjas så att de långa sliprarna under klotet kommer i jämnhöjd med sliprarna i spåret. Problemet är att Trainz använder r.ö.k. som referenspunkt, vilket innebär att olika rälsvikter (= olika höjd på rälerna) kommer att innebära att växelklotet hamnar olika högt jämfört med spårets sliprar med några millimeters skillnad. Men jag tror inte att det gör en så stor skillnad.

Lan:
891mm: Har kollat runt och det verkar ganska standard att man har lagt ut räls med en vikt på 15kg/m under sent 1800-tal till 1910-tal. Därefter har banor byggts med och gamla banor bytts till rälsvikt på 17.2 eller 24.8kg/m, den senare verkar vanligare. De flesta banor verkar ha slutat sina dagar med 24.8kg/m räls.

600mm: Har bara hittat två siffror, den ena är 9kg/m för en bana byggd på 1880-talet och den andra är 15kg/m för en bana byggd på 1900-talet.

Banvallar:
http://www.gmjs.se/standard/JB02-01.pdf
Slipers:
http://www.gmjs.se/standard/JB01-02.pdf
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat