Ämne: Tane
Visa ett inlägg
Gammal 2015-08-22, 12:05   #2
rely
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Standard

Jag vill inleda med att jag inte har den absolut bästa datorn man kan ha men den klarar av allt jag slänger på den med ett Nvidia GTX 980 och en intel I7 4770k på 4ghz och 32gb ram.

Låt mig inleda med att säga att om jag stänger av "vsync" på Trainz 2010 så blåser min fps iväg till 500+ på mina rutter som är något krävande av en dator då min gamla som även den var långt över medel idag inte kunde hålla mer än 50 fps.

Men nu över till TANE, låt mig börja med att jag har testat lite både med att bygga och att köra dom få rutter man får med och som går att köpa till.

På en kilometer lång bana jag byggde som var mer eller mindre en kopia på en bit av en bana jag byggde för ett par år sedan i 2010, i Tane så låg jag i snitt på 30-35 fps konstant och på en likadan sträcka i 2010 så låg jag på över 500 fps. (dock så kan min skärm bara visa 60fps.)

Jag testade sedan att köra lite i Train simulator 2015 (mest på kul) som jag fick låna av en kompis, han har köpt flera rutter som är minst sagt otroligt detaljerade och krävande på min dator. där kom jag aldrig under 50fps, oavsett rutt och tågsätt.

Så prestandan i TANE är katastrofalt dålig i jämförelse med tidigare versioner av Trainz, visst det är lite mer effekter så som skuggor och lite bländning från solen men i övrigt så är det nästan ingen skillnad om man frågar mig. Så jag anser att om man nu nödvändigtvis inte klarar av Trainz något utdaterade grafik så ska man byta till Train simulator 2015 då den simulatorn inte bara knäcker Tane grafikmässigt den presterar även mycket bättre.

Jag kommer hålla mig kvar i Trainz 2010 och inte börja med Tane då det inte finns något som lockar mig att byta till en sämre version av det jag redan har. Det ända som jag har börjat fundera på att byta till är Train Simulator 2015.