Ämne: Tane
Visa ett inlägg
Gammal 2015-08-21, 22:47   #125
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Efter att ha läst Windwalkrs post från den 11/8 i Trainz DEV forumet på N3Vs forum i tråden "internal test builds 77730 & 77738" så har jag ärligt talat helt tappat hoppet om att TANEs problem kommer att lösas.

Han säger där så här:
--
"There are plenty of routes out there that run just fine, by virtue of not being as taxing. Sure, they may not be as scenery-dense as some of the really heavy routes, but they serve as a good demonstration of what can be done if you keep things in check. I don't think that people who are having performance issues really want to be "proven wrong". They want a magic pill to make the performance issues go away. In the absence of any magic pills, we'll need to keep chipping away at the other things- including improving content (both directly, and by improving the tools which are used to improve the content), improving the code's ability to handle various special cases, and adding better custom support for some of the more less mainstream hardware configurations."
--

Som jag tolkar det alltså så menar alltså N3V att TANE inte har några prestandaproblem. TANE går snabbt och effektivt. Om det någonsin saktar ner så beror det på att vi, användarna, har skapat felaktigt innehåll.
Med den sortens inställning så kommer inte TANE att förbättras. N3V menar tydligen att deras grafikmotor är bra. Jag menar att den inte är det. Jämför t.ex. vad en profesionell grafikmotor som Unreal Engine kan prestera - det är hästlängder över vad E2 klarar av.

Jag tror helt enkelt inte att N3V har kompetensen att göra en grafikmotor och att de därför anser att den är bra. Det finns säkert förbättringar att göra i innehållet men ett av de stora grundproblemen är att grafikmotorn E2 inte fungerar bra och inte använder hårdvaran effektivt.
Tydligen anser inte N3V att så är fallet och alltså kommer denna fråga aldrig att lösas. Tvärtom så är det vi som ser prestandaproblem som tydligen inte vill inse att det är bra. Vi har alltså fel tydligen.

Enda lösningen som vi som användare isf kan komma med är att "slänga hårdvara" på problemet - dvs när vi alla sitter med grafikkort som är mkt snabbare än dagens bästa kort så kommer TANE att fungera accetabelt. Detta inte pga koden funkar bättre utan på grund av ren brutal datakraft...

http://forums.auran.com/trainz/showt...7730-amp-77738

Senast redigerad av spyfrog den 2015-08-21 klockan 22:51. Anledning: la till URL till tråden
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat