Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-19, 15:56   #20
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av stickanw Visa inlägg
Min och kanske endast min personliga uppfattning av vad som är framsida på ett stationshus är att det från början var sidan mot spåren för att så säga visa den fina sidan mot resenärerna. Många lite äldre stationshus har mycket dekorationer runt om byggnaden men mest mot bangårdssidan, framför allt på mindre orter och byar där man kom till stationen från flera olika håll. Och där var det bangårdssidan som var träffpunkten vid upphämtning och möten av och med passagerare. När sedan buss och bil kom och blev vanligare så blev man tvungen att ha infartsvägar och hållplatser plus parkeringar. Då blev den andra sidan också viktig att visa upp. Dessutom har många äldre stationshus på mindre stationer bara ingång från bangårdssidan vilket också visar vilken sida som är framsida från början enligt min uppfattning.

Korrekt Stickanw. "Baksidan" bestod mest av en dörr som ledde till stinsens bostad i övre våningen. Senare tillkom en rund plantering som bilarna körde runt för att lämna och hämta tågresenärer. Man fick traska runt stationen. Dörren på framsidan ledde till väntsalen utrustad med kamin. Mittendelen var stinsens expedition och till höger härskade stationskarlarna (och jag). Där luktade det alltid klister. Varenda kolli förseddes där med adresslappar.

Bilderna här undervisar dels stationen runt 1900 och Banverkets bidrag 1979. Under stationens 98-åriga historia förändrades inte exteriören.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Stationen 1907.jpg (121.0 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg Stationen 1979.jpg (123.1 KB, 84 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat