Tvådelade fönster med vev
Såvitt jag minns fanns fönstren i bägge versionerna: en där hela rutan med hjälp av en vev strax under fönsterkarmen (på insdian) vevades ned i vagnskorgen. Rutan hade såvitt jag kommer ihåg ingen gummilist i överkanten utan var enbart slipad för att inte skada passagerarna.
Den andra versionen hade metallinfattade fönsterhalvor där den över halvan med hjälp av en liten vev på mittlisten kunde vevas ned utanpå den nedrea halvan. Alltså på utsidan av den nedre fönsterhalvan.
Mina minnesbilder är från åren 1953 till 1958. Då gick Yo1 och Yo1s på linjen Kolbäck-Ramnäs där Surahammar ligger och varifrån jag ofta reste med rälsbussen till Västerås eller norrut mot Krylbo (dock inte hela vägen).
Jag var mycket tågintresserad redan då, men dessvärre är ju inte minneskapaciteten lika stor som den var på den tiden ;-)
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
|