Visa ett inlägg
Gammal 2015-02-01, 10:36   #1633
Rasmus96
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard

Okej då var det ett tag sedan jag visade lite från mitt "bygge". Inte så mycket tågrelaterat denna gång, snarare mer landskaps/stadsbilder. Har inte bestämt mig för stadens namn ännu, men Söderköping var ett bra förslag.



Staden är belägen vid kusten och är en hamnstad. Staden har både färjeförbindelser, och har även en rätt livlig hamn när det gäller godstrafik.



Men staden håller på att genomgå en rätt massiv ombyggnation, både när det gäller infrastruktur och bostadsbygge.



Den gamla hamnen och godsbangården som var belägen närmare stadskärnan har rivits och istället har man byggt en nyare hamn och godsbangård bredvid där den gamla hamnen var belägen.



På platsen där den gamla hamnen låg håller man nu på att bygga upp en helt ny och modern stadsdel, bostadshus och affärer kommer att växa fram på de gamla kajerna och längst med vattnet kommer det även att bli småbåtshamnar.



På platsen där den gamla godsbangården var belägen har man nu byggt en ny järnvägsstation för fjärrtågen, genom att bygga en enskild sträckning för enbart fjärrtågen och sära på fjärr och pendel/lokaltågen så hoppas man kunna frigöra utrymme på den gamla sträckningen som nu endast används av pendeltågen. Målet är då att man ska kunna öka turtätheten på pendeltågen, då dom inte behöver trängas med fjärr och godståg på den dubbelspåriga banan.
En bit från den nya fjärrtågsstationen har man även byggt en helt ny depå för fjärrtågen.




Från den nya fjärrtågsstationen går även dom så kallade Airport express-tågen som går till flygplatsen som är belägen en bit utanför staden.
Den nya järnvägsstationen blir även navet i den nya stadsdelen som skapas i det gamla hamnområdet.




Ett problem är dock att Fjärrtågsstationen och pendeltågens resecentrum ligger en bit från varandra vilket gör det krångligt om man nu vill byta från pendeltåg till fjärr/Airport express-tågen. I dagsläget går det bussar i skytteltrafik mellan järnvägsstationerna. Men det finns planer för att antingen dra en tunnel för pendeltågen ner till fjärrtågsstationen, eller att staden ska få en spårvägslinje som då bland annat ska knyta samman dom båda järnvägsstationerna. Men dessa två förslag är ännu bara under utredning och det kommer att dröja innan nått sånt bygge kan bli verklighet.



Sedan vill jag bara säga att det ser väldigt snyggt ut allihopa, det ser ut att bli riktigt bra rutter för er.
Rasmus96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat