Vagn nummer fem i denna etapp blir littera ABo1. Detta är den första boggievagnen som SJ beställde och därför också den första modell -91-vagnen, samt den första boggievagnen hos SJ överhuvudtaget. Passande nog så fick den första vagnen nummer 1000 (dock så verkar det som om man hoppade en bit i nummerserien för att få ett fint jämt nummer för boggievagnarna, och sedan fyllde på upp till 1000 med nya tvåaxliga vagnar som köptes eller övertogs efter det.)
ABo 1005 (senare ABo1 1005, efter 1902)
Före 1902 så hade dessa vagnar två litteran, dels ABo och dels Ao, även om det var samma vagn. Vagnen bestod till hälften av helkupéer och till hälften av halvkupéer. De första 16 vagnarna hade fasta ryggstöd i halvkupéerna, vilket innebar att de kupéerna bara kunde användas som förstaklasskupéer då vagnarna gick som sovvagn. (eftersom man sov två personer i våningssängar i andraklass)
Dessa första vagnar var målade vid leverans som på bilden, med olika färg för olika avdelningar lokomotivgrön/ultramarin och vad det verkar utan vändbara skyltar för 1/2-klass. Senare levererade vagnar var helt målade i ultramarin och hade vändbara skyltar. Vissa vagnar fick skjutdörrar mellan halvkupéerna så att de gick att öppna upp till helkupéer.
Det var de första 5 vagnarna som hade litterat Ao, varför vet jag inte och jag hittar ingen information om att de skulle skilja sig mot ABo. Troligtvis ändrade man litterat rätt snabbt efter det till ABo, men tyvärr har jag inga dokument över omlitteringar som är äldre än 1896 och Ao nämns inte i några dokument jag har. Vagnen jag byggt, 1005, var i alla fall en ABo, alltså den första med det litterat. Vagnen tillhörde den första serien levererad 1891 från Kockums mekaniska verkstadsaktiebolag.
Totalt byggdes 68 ABo1 vagnar och var de tog vägen på 20-talet har jag berättat tidigare.