Visa ett inlägg
Gammal 2015-01-07, 00:09   #56
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Då var Co1 i princip klar. Det kommer en till textur med den nyare helbruna målningen likt den som de tidigare vagnarna jag byggt har.


Co1 1058

Notera tillkomsten av vakuumbromsdetaljer. I änden hänger två kopplingsslangar (kommer inte att animera dessa, de är bara för syns skull. Efter att tryckluftsbroms ersatt vakuumbromsen på vagnarna i mitten på 20-talet så lät man vakuumbromsledningen sitta kvar på flera vagnar, så det är inte helt historiskt inkorrekt) och undertill kan man skymta själva bromscylindern och dess koppling till boggien.

Co1 byggdes som sagt i 42 exemplar och 1930 så fanns 16 vagnar kvar i ursprungsutförande i vilket de verkar ha förblivit. 23 vagnar vet vi sedan tidigare att de blivit moderniserade till Co9a och sedan så har jag nyligen upptäckt att två vagnar till som byggdes om till Co9a så sent som 1951, som inte finns med i min guide för etapp I. Dessa två byggdes om från Co1 år 1918 till CDo2, genom att man byggde en liten postavdelning i ena änden av vagnen. Den sista Co1:an, nummer 1235, slogs sönder och brann upp i Getå-olyckan 1918.
Just denna vagnen, nummer 1058 gick som Co1 hela tiden fram tills den skrotades 1962.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat