Tågsimulatorn har sina brister på sina håll.
När jag kör rutter och tåg av olika slag så upplever ajg inga som helst problem, vare sig i Berlin-Wittenberg, London-Petersborough, Jönköpingsbanan, VR BR111 (Min favoritlok), Class 800-nånting eller T44:an. Även om vissa addons saknar funktioner som utnyttjar spelmotorn fullt ut (t.ex. T44-an skulle nog kunna få nya ljusskriptet implenterat, men med brist på dokumentation så får man bara ta ICE TD som förebild).
Det jag märker av mest buggmässigt är när jag själv bygger på mina rutter. Det kan ibland hända att simulatorn kraschar med "Sätt in disk i (E)" allt ifrån att justera lutningar till att helt enkelt bara dra eller koppla ihop spår, oftast då simmet inte kan generera det nya objektet, och inte har en felhanterare mot det. Det farligaste jag stött på är 3-växlar. Jag måste dra den tredje spåret i en 3-växel så en stoppbock syns, och att det inte sick-sackar med en av de andra spåren... Annars så kan inte simulatorn generera det 3:e spåret i växeln och kraschar... Så jag måste spara jämnt emellan (Simulatorn frågar om du vill spara om du går in i scenarioläge, tryck ja, sedan frågar den dig om du vill resetta scenarion, tryck nej, och du är kvar på byggläget.)
Sedan har jag lärt mig att ta backup ibland. Jag gick in i min rutt-folder, skapat mappen "Backup" och zippat innehållet och placerat zippen där. Då finns det något att återgå till ibland.
Sen är interfacet inte det bästa. Nya grejer dyker upp i vartenda hörn i rutan, utan att de befintliga berörs. Ganska rörigt till slut. Var för mig i början att jag inte förstod hur man gjorde en växel av 2 spår... och när TS2015 kom ut så förstod jag inte vad de nya knapparna på nederdelen var för något... De visades vara till riktigt stort nytta!
Tips: Tryck ctrl+G för att ta fram Google Maps Overlay i byggeditorn!
|