Visa ett inlägg
Gammal 2014-10-08, 00:09   #10
Bengtel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Malmö, Skåne, Sweden.
Inlägg: 174
Skicka ett meddelande via MSN till Bengtel
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Jo, då och då kan man bli tokig på hur dom har löst en del detaljer... Men jag försöker ändå glädjas åt det som är bra i simulatorn och det vill jag ändå hävda är en hel del, även i editorn. Men den där instruktionsboken du pratar om... Var har du hittat den?? Den Wiki jag hittat är inte uppdaterad sedan 2009, den gamla goda RailSimulator-tiden det...

Men framförallt vad som jag blir halvtokig på är avsaknaden av vettig dokumentation, särskilt när man själv skapar grejjer. Det är skralt när utomstående aktörer gör bättre tutorials. Fast jag skulle egentligen föredra mer en "teknisk dokumentation" snarare än tutorials... Tutorials är smala och åstadkommer bara det som författaren ville visa och det är sällan det jag vill bygga... Bara en fullständig teknisk dokumentation om vilka shaders som gör vad skulle jag uppskatta väldans mycke. Inte vad dom är tänkta till utan vad dom rent tekniskt åstadkommer och vilka variabler som är tillåtna. Fast med tanke på vad DTG har sina intäkter någonstans, så tror jag inte att man kommer få uppleva en utsökt dokumentation därifrån.

Ang revir, jag tror väl att om vi ska kalla det för revir så är det nog grunden för en affärsdrivande rörelse. Att simulatortillverkarna skulle samarbeta med varandra fast dom är konkurrenter känns inte som det kommer hända. Om det inte finns en ekonomisk vinning av det vill säga. Dock kan jag tycka att som utvecklare skulle man komma jättelångt om man såg till att kunna alla tillgängliga simulatorer på marknaden och se till att ha alla key-features från främmande fabrikat integrerade så långt det går och är vettigt. Det kan jag väl tycka att man inte riktigt sett... Samtidigt kanske man får acceptera att vi entusiaster om man får säga så är en minoritet av användare utan den stora skaran är nog "vanliga spelare", som jag slarvigt kan tro är merparten av steams postare. Entusiasten letar nog oftast reda på ett dedikerat forum, såsom här. Och har man gjort "spelet" tillräckligt bra så får man köpare. Oavsett vad vi entusiaster tycker och vill.

/M som ber om ursäkt om jag kom lite OT relativt trådämnet...
Det var mig ett fint svar jag fick. Jag menade mer att de som skapar spelet borde rimligen någon gång provat andra simulatorer och hittat deras brister vilka de därpå skulle kunna göra bättre. Så svårt kan det inte vara. Angående entusiaster så har jag en känsla av att de flesta som köper en sådan dylik produkt troligen har ett tåg intresse. Dessutom borde de lyssna på oss eftersom vi vet nog bäst vad som krävs av en bra simulator. Som den är nu är den nog inte särskilt barnvänlig. Inte direkt någon leksak.
Bengtel besöker inte forumet just nu   Svara med citat