Visa ett inlägg
Gammal 2014-01-15, 14:38   #6892
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Passar på och slänger in några bilder från mitt pågående bygge DVVJ med Dalslands kanal, avsnitt Långbron där järnväg och kanal korsas på ett smalt näs.

Att få spår och vattenväg fungera ihop i ett trängt läge är svårt. Och ännu svårare genom att broar och signaler lever sina egna liv - dom går alltså inte att koppla ihop. Jag använder som levande signal vägskyddets STL-X vsi som konfigureras för att anpassas till brons rörelse. Fungerar faktiskt förutsatt att hastighetsbegränsningen 20 km/tim hålls.

Själva Långbron över forsen - ett synnerligen passande objekt och välgjort av Bjornl - har en smal körbana. Jag har bara hittat en enda passande bro över kanalen; en fast plankbro. Praktiskt taget alla vägbroar i Trainz har två körbanor med asfalt - och asfalt var ett okänt begrepp i Dalsland på 50-talet. Och plankbro kan godkännas, har själv kört över sådana när det begav sig.

Egentligen skall det vara en smal svängbro - men sådan finns inte och hade ändå inte fått plats.

Närbilden av kanalen visar i tur och ordning s/s Tor V, slussen, vägbron, svängbron samt den 5 meter breda lyftbron med gångväg till hållplatsen Långbron. En 5 meter bred bro är f ö ganska svår att få in när gridrutorna är tio meter breda.

DVVJ är ett DEM-bygge. Uppenbart mäter Radio Mobile mot trädtopparna. När dessutom LAns slussar kräver en exakt sjönivå (toleransen 1-2 centimeter) uppstår rejäla stup och branter. En rälsbuss med två släpvagnar klarar inte backarna, som på korta sträckor kan uppgå till 30-50 promille. 20 promille är annars ingen ovanlighet.

Kan också nämna att sjöarnas nivåskillnader på ömse sidor om näset är 1.502 centimeter - och att vatten inte får läcka mellan sjöarna. Tätningen består dels av själva slussen, dels av en osynlig damm. Ovanpå dammen vilar en sluttande Fuss som peppras med Whitewater.

Färden går ni vidare mot Billingsfors där smalspåriga Uddevallabanan och DDV har gemensam station.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild 1 översikt.jpg (232.4 KB, 289 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2 Broar.jpg (216.4 KB, 288 visningar)
Filtyp: jpg Bild 3 Närbild.jpg (167.0 KB, 290 visningar)
Filtyp: jpg Bild 4 Signal.jpg (174.3 KB, 287 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat