Visa ett inlägg
Gammal 2013-10-10, 18:12   #4
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Nisse, jag känner med dig.

Att du orkar anstränga dig med 3 varianter utav banan.

Själv hade jag bara kört på med den Trainz-variant som jag själv är nöjd med och låtit alla dom andra att anpassa sig efter mitt bygge. Själv kör jag med uppdaterad TS2010 och struntar i att dom som har TS2009 inte kan ha nytta utav det hela (upp till dom att skaffa TS2010). Samma sak med att det inte skulle fungera för dom som har TS2012.
Jag erkänner; att lägga ut tre varianter är tufft - men ännu tuffare när en fluga av bålgeting-kaliber blandar sig in i spelet. Jag erkänner gärna att det var nära att jag gav upp. Flugsmällen (ej flugsmälla) var i elakaste slaget.

Det är bra att du Bengan tog upp frågan om varför tre varianter. Svaret är tämligen enkelt. Jag vet att det är skillnad mellan operativsystem och versioner. Jag ser det som en förbaskad skyldighet att ta hänsyn till detta. Det finns säkert många Forummedlemmar som har XP och inte råd att byta upp sig till det sämre Win 7/8.Att N3c tjänar slantar på att lura nya trainzare till att köpa 2012. Dom kan inte hjälpa det. Och nykomlingarna kan ha det svårt att föra över en 2010-bana till 2012.Det kan trötta ut de flesta.

Reglerna jag arbetar efter är, förutom varianterna, att inga kuidnummer skall saknas, att solid information skall ingå. Detta kräver ett stort arbete i det tysta som aldrig uppskattas.

Detta innebär att man redan när banbygget inleds samlar på sig alla objekten allt eftersom och sparar dem i särskild mapp. Att det då kan bli dubbletter får var en köpa.

Ovanstående är till stora delar ett tråkigt jobb - flugor gör det ännu tråkigare. Det roliga är banbygget och research-arbetet.

Tack Bengan för att du gav mig en chans att redovisa mig syn.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat