Problemet med den lilla flugan är värre än någon kan ana. En mindre tålmodig person hade tvärt lagt av med Trainz.
En kort bakgrund; En viss bestämd dag kommande vecka hade jag planerat sedan länge att lägga ut en ny bana i tre olika versioner; 2010 i Win 7, 2010 i XP och 2012. Jag bygger banan i 2010 Win 7. Den är dessutom referensbana för de två övriga. Jag kan också nämna att lyfta över banan till XP och 2012 innebär ett långt, stort och tråkigt arbete.
Flugan har alltså sabbat signalsystemet. Vad göra? Steg 1: Scanna efter virus, Steg 2: Ominstallera 2010 i Win7. Steg 1 hjälpte inte, steg 2 ett måste.
Nu börjar problemet på allvar. Banan finns, men en lång rad objekt har försvunnit och måste läggas in.
Utan referensbana måste jag gissa sig till vilket/vilka objekt som saknas och om de finns inlagda i Content. Då får man spara banan och gå in i Content. Där skall objekten läggas in i picklistan för att på det viset få in dem i Surveyors HUD-ruta. Det tar nämligen många dagar för Trainz att lägga in lokalmappen i HUD-rutan. Detta ständiga letande och sparande är så tröstlöst och tråkigt.
Inte nog med det; om jag lyckats rekonstruera huvudbanan så återstår de två övriga banorna, som också drabbats av flugeländet.
Så frågan är; stupar jag innan målsnöret?
Nisse
|