Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Jag önskar fortfarande om blåvita bommarna fälls direkt så fort loket får kontakt med länken. Tycker att de dröjer alltför länge. Går det att fixa?
|
Jo, fast det är Swen som gjort de bommarna.
Så länge sedan detta scriptande att jag inte kommer ihåg detaljer men om det ligger med en fördröjning innan de går ned så visst går den att ta bort.
Kan vara ett arv från bommarna i vägkorsningen att det ska vara en fördröjning inna de går ned.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
Angående signaler med "inbyggd" funktion för ID-skylt så har jag sett detta på vissa engelska signaler. Tror att det var till WCML North eller GARL. Precis som på alla signaler går det att skriva in signalens ID i rutan för signalens egenskaper. Det speciella med den här varianten är att själva ID-skylten också placeras ut tillsammans med signalen. Skylten behöver dock inte vara "fast" monterad utan kan flyttas individuellt. Samma design kan man tänka sig för stolpar etc. (Jämför UK/DE level crossings, där alla objekt som hör till korsningen placeras ut tillsammans, sedan kan man justera de olika objektens placering individuellt.)
|
Jag har varken WCML eller GARL och har heller inga planer på att skaffa dem så att referera till dessa hjälper inte alls.
Vad heter signalen och vilken utvecklare ligger den under? Kan du skicka en kopia på signalen så kan jag kolla hur det är gjort?
ID-skylten måste nog vara fast monterad för att det ska fungera.
Korsningarna är uppbyggda på ett helt annat sätt med flera objekt som samverkar så jämför inte med dessa.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
Å, ä, ö och små bokstäver är jag osäker på. Försöker jag skriva in Jö för en signal i Jönköping så verkar det automatiskt ändras till JO.
|
Det kan bero på att det är engelska signaler och engelsmännen inte har åäö.
Det kan fortfarande vara möjligt för en svensk byggare att göra svenska signaler som tillåter ÅÄÖ och åäö.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
När det gäller hopbyggda objekt så tänkte jag snarast på t.ex. stolpe hopbyggd med dvärgsignal, så man inte behöver passa in stolpar till varenda signal. Det blir i så fall olika versioner beroende på hur signalen är monterad (fristående eller på kontaktledningsstolpe). Det är förstås ingen jätteviktig grej om det innebär mycket extra jobb. Men dom allra flesta dvärgar står ju på marken så ett färdig objekt för den modellen vore praktiskt.
|
Om det är den mest använda dvärgvarianten är det naturligtvis möjligt.
Om man nu någon gång kommer så långt som till att uppdatera dvärgarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
Absolut. Jag försöker bygga så verklighetstroget som möjligt och där det inte finns VF-signal i verkligheten brukar jag gömma dom, så man får funktionen men slipper se signalen. Jag var mest nyfiken på hur avancerat signalsystemet i RW är, om det vore möjligt att skapa signaler som beror av varandra på det sättet.
|
Signalsystemet kan göras väldigt avancerat, problemet är att ju mer avancerat det görs desto svårare är det att testa av och verifiera att det fungerar som avsett i alla olika kombinationer.
Behöver jag påminna er om vad ni tidigare sagt rörande buggar i signalsystemet?
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
Det finns A-signaler i Jönköping och det är därför jag funderar på om det går att bygga. Kanske helt enkelt går att göra en signal som visar klart för avgång om utfartssignalerna från stationen visar kör?
|
Låter som en försignal fast med ett annat utseende, man kan dessutom lägga till att växlarna från spåret som A-signalen sitter på ska vara lagda hela vägen till utfartssignalen.
Repetersignalen som Basse nämner är väl ungefär samma sak också?
I princip en försignal som visar vad huvudsignalen längre bort har för signalbild.
Båda kräver nya 3D-modeller men scriptmässigt är det minimala variationer på försignalen.
/æ