Visa ett inlägg
Gammal 2013-01-31, 01:54   #1
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard Signalönskemål m.m.

Nu när aktiviteten kring RW börjar öka tänkte jag att jag skulle skriva en liten önskelista på ämnet signaler (m.m...). Vi har ju finfina signaler från KMW och newS men jag hoppas att vi framöver kan få signaler som är ännu bättre och mer användarvänliga (för oss ruttbyggare).

Självklart väntar jag mig inte att något ska bli byggt bara för att jag begär det men förhoppningsvis kan önskelistan bidra till lite inspiration hos signalbyggarna.

"Färdigmonterade" signaler
Det är rätt mycket pill idag med att sätta upp signaler antingen på egen stolpe eller på en kontaktledningsstolpe, och sedan dessutom sätta upp tavlor med signalens ID. En variant av alla signaler "färdigmonterad" på stolpe och med skylt vore utmärkt att ha.

Det är ju numera möjligt att skriva in signalens ID direkt i signalens egenskaper så att få denna info direkt skriven på en skylt vore förstås också bra. Tyvärr tror jag att det automatiskt blir versaler och jag tror inte å, ä, ö fungerar men det vore iaf bättre än ingenting för oss som inte klarar att göra egna skyltar med trafikplatssignaturer.

Dvärgar
Här kan jag se flera förbättringsmöjligheter. Ett problem jag har stött på är att jag ibland vill att en dvärgsignal ska reglera fler vägar än två, särskilt på bangårdar med mycket växlar (de nuvarande signalerna tillåter ju bara två olika vägar). Fler länkar vore alltså till hjälp!

Dvärgarna håller dessutom inte samma klass rent visuellt som de nyare H- och V-signalerna.

A-signaler
Jag har dålig koll på hur dessa fungerar eller om det ens är möjligt att skapa till RW, men det är en typ av signal som saknas idag.

Huvudsignaler
Är rätt nöjd med hur dessa funkar, men det vore bra att ha en H3-signal med fler länkar. Samma problematik som för dvärgarna.

Det vore också häftigt om man kunde bygga in mer avancerad logik i signalerna, t.ex. vägskydd som regleras i huvudsignaler.

Informationstavlor
Ingen aning om detta är möjligt, men går det att skapa dynamiska informationstavlor med avgångstid, destination etc? Informationen finns ju om man gör ett scenario, men går det att få in det på en informationstavla?

ATC
Är det möjligt?
Hgv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat