"Jag har låtit PEVSofts QuickShadow göra skuggorna som "simple shadows" för att inte göra dom för stora. man kan göra dom som "full shadows" men då blir de lika stora som vagnen själv, men det blir snyggt. Jag får se när jag får tid, annars kan ni ju själva fixa det med quickshadow."
Har fixat skuggorna på alla vagnar och boggier. Peter Viaumes (PeV) program QuickShadows är ett stycke god programmering av Peter! Man drar vagnens .im-fil till genvägen på skrivbordet, ställer in värdena enl. bilderna, klickar Make Shadow och en shadow.im skapas i samma katalog som vagnens. (sen får man kanske ställa om sökvägen till shadow.im (t.ex mesh "body/shadow.im") i config.
Programmet skapar 6 plan från sidovy, topvy, bakvy och frontvy samt två förenade plan av vardera sidan av vagnen. Utan scale och offset läggs dessa längs vagnens ytterkonturer (sidovy i x=0, topvy i z=0, bakvy i a.limback, frontvy i a.limfront och sidoplanen som yttre vagnsidorna.
Nu, vad gick snett med mina vagnar (och boggier)? Jo, i min enfald trodde jag att negativa värden på offset flyttade in planen, med det var tvärt om
På bild 1 ser ni att jag skalar ner alla plan till 95% (kan behövas mer i z-led eftersom el och isolatorer på taket blir ett plan det också). Horisontalplanet är uppflyttat till golvets nivå, ung. 0,7m. front- och bakplanen är inflyttade 0,7m så att inga "glipor" bildas. Likaså sidoplanen in 0,4m. Nu har man en tät box endast öppen uppåt.
Trainzvärlden vimlar av taskiga skuggor men det är ju lätt fixat med PeV QuickShadows, om man vet vad man gör
Som gammal lärare försitter jag ju inte chansen att leverera en liten tutorial.
Ny version av vagnar och boggier strax i Download!
Tack Bengan! Min suveräne "glipdetektor"