Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-20, 06:57   #9
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Lightbulb Jo men visst,

en transformatortransportvagn med littera Q51:
Längd 39,62 m
2 st 9-axliga Bärvagnar med längd 13,08 m och på dessa vilar de två 0-balkarna med avståndet
24,09 m mellan lagringspunkterna. Varje balk väger 12,6 ton, var 1,87 m höga och
0,3 m breda. Dessa vagnar hade en tomvikt på 103 ton och kunde lasta max. 260 ton. Detta ger
en axellast på 20,2 ton.
Balkarna kunde förskjutas i sidled med 0,2 m för att ta sig fram i trånga passager. Avståndet
mellan dom kunde varieras från inneravstånd 2,63 m, 2,80 m, 2,97 m och 3,14 m och med dispens
upp till 3,6 m vilket gav en bredd på 4,2 m.
Spårvidden kunde förändras från 1435 mm till 1524 mm med full last (förmodligen avsett för
Finsk-Ryska marknaden?). Allt detta drevs av pnumatiska motorer.
Trots dessa "maffiga" siffror kunde vagnen klara en kurvradie på 80 m !!! Om ni inte är impade
av detta så finns/fanns det en ABB-vagn, förmodligen med litt Saa-z?, som var ännu häftigare.
Den hade 32 axlar och borde då kunnat lasta 460 ton med bibehållet axeltryck. Tyvärr har jag
inga data på den men en bild finns här;
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=10361
Jag har tänkt bygga denna som tre vagnar, två identiska bärvagnar, och balkdelen som en
mellanvagn. Det blir lite pyssel med a.limfront/a.limback men inget oöverstigligt tor jag ?
Sen animationer för balkar och kranar får vi se, liksom den följevagn som alltid fanns med.
Detta kommer att ta mer än 20 timmar, Bengan! troligen upp mot 23
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (239.4 KB, 194 visningar)

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat