en transformatortransportvagn med littera Q51:
Längd 39,62 m
2 st 9-axliga Bärvagnar med längd 13,08 m och på dessa vilar de två 0-balkarna med avståndet
24,09 m mellan lagringspunkterna. Varje balk väger 12,6 ton, var 1,87 m höga och
0,3 m breda. Dessa vagnar hade en tomvikt på 103 ton och kunde lasta max. 260 ton. Detta ger
en axellast på 20,2 ton.
Balkarna kunde förskjutas i sidled med 0,2 m för att ta sig fram i trånga passager. Avståndet
mellan dom kunde varieras från inneravstånd 2,63 m, 2,80 m, 2,97 m och 3,14 m och med dispens
upp till 3,6 m vilket gav en bredd på 4,2 m.
Spårvidden kunde förändras från 1435 mm till 1524 mm med full last (förmodligen avsett för
Finsk-Ryska marknaden?). Allt detta drevs av pnumatiska motorer.
Trots dessa "maffiga" siffror kunde vagnen klara en kurvradie på 80 m !!! Om ni inte är impade
av detta så finns/fanns det en ABB-vagn, förmodligen med litt Saa-z?, som var ännu häftigare.
Den hade 32 axlar och borde då kunnat lasta 460 ton med bibehållet axeltryck. Tyvärr har jag
inga data på den men en bild finns här;
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=10361
Jag har tänkt bygga denna som tre vagnar, två identiska bärvagnar, och balkdelen som en
mellanvagn. Det blir lite pyssel med a.limfront/a.limback men inget oöverstigligt tor jag ?
Sen animationer för balkar och kranar får vi se, liksom den följevagn som alltid fanns med.
Detta kommer att ta mer än 20 timmar, Bengan! troligen upp mot 23