Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-15, 18:21   #10
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Arrow Inställningar för att arbeta smidigt i Surveyor

Detta med "Layers" har debatterats förr och kommer säkert aldrig att debatteras färdigt.. Grundtanken hos skaparna av detta var väl att få struktur och ordning på sitt byggande och det kan man nog om man sätter sig in i hur det fungerar. Jag bifogar 3 bilder för hur jag ställt in saker på min enkla testroute:

bild 1: Routelayer innehåller bara huvudspåren (Mark och landskap ligger inte i nåt "Layer" utan direkt i Routen (eller Roten om ni så vill). Jag har "Låst"" route- och signallagret för att inte av misstag lägga nåt där ! Session-lagret är "Dolt" och syns inte.

bild 2: Mitt arbetsläge i Surveyor. Sessionlagret är "aktivt" och "synligt" Route- och Signal"layer" är "låsta" Detta garanterar att allt jag sätter ut och förändrar sparas i "Session"Layer".

bild 3: När jag sparar sparas "Roten" och "Sessionlayer" och inget annat.

Jag tror Svenolov kan reda ut detta mycket bättre när snön lagt sig på Hardangervidda och vårt orakel återvänder till Trainzvärlden ?

Man kan skapa mängder med "Layer" för olika saker men då gäller det verkligen att ha STENKOLL på vilket "Layer" man jobbar i genom att "Låsa" och "Dölja" med URSKILJNING.

Tack för ordet, näste talare:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120915_0000.jpg (221.5 KB, 79 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120915_0001.jpg (235.4 KB, 79 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120915_0002.jpg (236.4 KB, 80 visningar)

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat