Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-07, 13:32   #5
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Några år sedan jag körde en senast, eventuellt kan jag hitta lite papper ifrån förarutbildningen om jag har dem kvar.

Att köra de här bussarna är som att köra en gammal lastbil med osyncad låda. Skillnaden är att när man sitter i B änden så hör man inte motorn och växelspaken har en förlägningsstång som är lika lång som vagnen vilket gör att det är motsatsen till distinkta växellägen.

1. Gasreglage, dödmansgrepp som kräver att man håller ner spaken.
2. Motortemp
3. Oljetryck motor
4. ?
5. Bromstryck eller huvudbehållare, osäker.
6. ?
7. Hastighetsmätare
8. ? (8 - 13 Belysning mm.)
9. ?
10. ?
11. ?
12. ?
13. ?
14. ?
15. Koppling
16. Nödbromskran?
17. Steglåda(växellåda), spaken till höger fram back som bara har fästet kvar. Spakarna löstagbara man tar med dem när man byter ände tillsammans med gashandtaget. Bara fästet för framback kvar på den här bilden.
18. ?
19. Handbroms
20. Tryckluftsbroms
21. Vindrutetorkare. Handtaget för att handjaga och ratten ovanför reglerar lufttillförseln till den tryckluftsdrivna torkarmotorn
22. sandning?
23. Handtag för att öppna sidorutan.
24. ?
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat