Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-14, 21:00   #136
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Får jag fråga vilken individ som visas på pussgurkans bilder, för verkar inte vara samma som på Bengans?

1. Tre lägen, bort från föraren är lossläget, sedan mittläget (alla kanaler avstängda) för att behålla trycket i bromscylindern (som lap-läget) och så bromsläget, som ni redan kommit fram till. De tre ledningarna är, vänster till huvudbehållare, under till fria luften(den grövre av dem) och den till höger går till bromscylindern
2. Lossningsventil som användes vid växling för att uppnå snabbare bromslossning som Marcus sade samt vid gång i tåg för att loket skulle kunna dra ut tåget genom att bromsa hela tåget lite lätt och släppa bromsen på enbart loket med lossningsventilen. Den består av en spak som kan vickas/tryckas i tågets färdriktning, framåt eller bakåt. Den trycks upp mot två pinnar, framför och bakom spaken och trycks uppåt av ventilkäglan. Ritning finns i Ånglokläran.
3. Eftersom den är kopplad till huvuledningen enbart så tror jag också att detta är en extra nödbromsventil. Den är stängd på bilden och öppnades genom att den vreds ca 90 grader mot föraren. Dock så fanns ju ett nödbromsläge på förarventilen också.
4. Antingen är det en avstängningskran för lokets bromssystem (då man transporterade lok så ville man nog åt bromskraften hos loket och då ställde man, precis som då man drog ett tåg med flera lok, förarventilen i det eller de lok som inte gick först i tåget i mellanläget. Bromsen fungerade som på en vagn, men matningen av bromssystemet och så vidare var satt ur spel.) Det skulle också kunna vara en strypkran för persontåg/godstågsbroms, men jag tror nog att det första alternativet är rimligare. Om det är en avstängningskran så skall den ena av ledningarna gå till huvudledningen och den andra till hjälpluftbehållaren på loket.
5. Den tror jag på skulle kunna vara en sandningspedal, den har en genomgående tryckluftsledning som är väldigt tunn och det finns inga andra spakar som verkar rimliga för det.
6-7. Fotstöd med största sannolikhet, för det är inga pedaler.

Ormboet i mitten är nog till strömavtagarna som Robert säger. Dock är jag lite nyfiken på varför man hade så många steg på kuggarna, det verkar ju som om man kunde vrida spaken/nyckeln hela vägen runt. Hade det inte räckt med två steg menar jag, uppfällt och nedfällt?

Den extra körkontrollen fanns bara i B-änden, i A-änden fanns endast en handbromsvev.

Läderremmen till sidofönstren skall vara en halvmeter kortare och med mörkare läder i.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat