Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-26, 23:31   #30
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Eftersom det är en bulklast vi pratar om så gör ni det hundra gånger enklare om ni gör om Björns träkolslast till en bulklast, alltså enbart en texture som läggs på en för varje vagn unik animerad mesh. På så sätt har ni en last och kan ha hur många olika vagnar ni behagar, som kan se ut hur som helst.

Det finns inget sätt vad jag vet att ha en unik mesh i en last till en speciell typ av vagn, de slumpas utan att du kan påverka det. (Undantaget passagerare som finns som standing och sitting, hur funkar detta? Lan?)

Det går faktiskt att göra liknande saker med andra lasttyper än bulklaster. En animerad last kan ju se ut hur som helst så det betyder att man kan göra en animerad mesh som man gömmer under marken, men som då man lastar åker upp och fyller vagnen.(precis som med en kollast, men byt den mot en drös lastpallar istället) Det kommer inte att se så snyggt ut när lasten åker upp ur golvet på vagnen kanske, men då får man alltid samma last på samma vagn i alla fall.
Man kan även använda animated-load tillsammans med vanliga attachmentslaster, vilket jag gjort i min restaurantvagn. Om man tittar in i den när den är tom så står stolarna prydligt inskjutna vid varje bord, men när man fyller den med passagerare så skjuts de ut alltefter passagerarna tar plats. Eftersom passagerarna alltid sätts i samma ordning (enligt ordningen på att-listan i config) så kan jag för hand animera meshen med stolar till att dra ut rätt stol vid rätt tidpunkt och på så sätt få det att se ut som om passagerarna drar ut sina stolar innan de sätter sig. Rätt finurligt uttänkt av mig måste jag säga!
Samma princip skulle man kunna använda för att till exempel få en man med en kärra att lasta i och ur en godsvagn och sedan försvinna ned under marken, samtidigt som man har vanliga lastattachments med last i vagnen. Dock så kommer han att göra animationen baklänges när vagnen lastas ur, men är man lite skicklig på animering kan man få det att se hyfsat snyggt ut både vid i och urlastning.
Det finns mycket liknande sådanahära saker som man kan göra i Trainz som man tänker att man måste använda script till, men som går att fixa helt utan det.